Käytämme sivustollamme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä kävijäliikenteen tilastoimiseen. Voit hyväksyä tai kieltää evästeiden käytön.

Blogi & uutiset / Brändioikeudet-blogisarja

Tavaramerkit-suojauksen-suunnittelu

Tavaramerkkien ja muiden brändioikeuksien ryhmittely osana suojausstrategiaa

[Brändioikeudet-blogisarjamme 8. osa] Suurelle osalle yrityksistä brändi muodostaa merkittävän osan yrityksen arvosta ja on siten strategista aineetonta omaisuutta. Hyvä työkalu suunnitella brändin suojausta ja kohdentaa tavaramerkkeihin ja muihin brändioikeuksiin tehtäviä investointeja on ryhmitellä brändinimet ja muut brändielementit eri kategorioihin niiden tärkeyden mukaan.

Lue lisää
Rekisteröity-tavaramerkki-vakiintunut-tavaramerkki

Rekisteröi tavaramerkkisi – vakiintumiseen ei kannata luottaa

[Brändioikeudet-blogisarjamme 7. osa] Yksinoikeus tavaramerkkiin voi syntyä rekisteröinnin ohella toisinaan myös tavaramerkin pitkäaikaisen käytön kautta, mutta edellytykset vakiintumiselle ovat käytännössä erittäin tiukat. Brändioikeusasiantuntijamme Jani Kaulo ja Maria Puronvarsi muistuttavat, että rekisteröinnin tulisi aina olla ensisijainen keino tavaramerkin suojaamiseksi.

Lue lisää
tavaramerkki-erottamiskyky

Mitä tarkoittaa tavaramerkin erottamiskyky ja miksi se on tärkeä?

[Brändioikeudet-blogisarjamme 6. osa] Päätettäessä yritykselle käyttöön otettavasta uudesta brändinimestä on aina syytä miettiä, onko kyseinen tavaramerkki erottamiskykyinen vai kuvaileva. ”Vain erottamiskykyiset tavaramerkit voidaan rekisteröidä eli vain niihin voi saada yksinoikeuden”, sanoo Jani Kaulo.

Lue lisää
tavaramerkin-rekisteröinti

Tavaramerkin suojaaminen rekisteröinnillä – missä ja miten?

[Brändioikeudet-blogisarjamme 5. osa] Jani Kaulo kiteyttää perussäännön brändioikeuden hankkimiseksi tavaramerkkirekisteröinnillä. ”Lähtökohtana on, että tavaramerkki kannattaa rekisteröidä maissa, joissa yritys markkinoi ja myy tuotteita tai palveluita tai valmistaa tuotteita”. Listasimme muutkin keskeiset säännöt tavaramerkkirekisteröintejä suunnittelevien yritysten pohdittaviksi.

Lue lisää
tavaramerkki-brändioikeus

Tavaramerkki on keskeisin brändioikeus

[Brändioikeudet-blogisarjamme 4. osa] Tavaramerkki on suurimmalle osalle yrityksistä tärkein ja keskeisin brändioikeus. ”Tavaramerkin on oltava erottuva, se ei saa suoraan kuvata tuotetta tai sen ominaisuuksia, eikä olla sekoitettavissa aiempiin tavaramerkkeihin tai toiminimiin”, Jani Kaulo muistuttaa tavaramerkin tärkeimmistä edellytyksistä.

Lue lisää