Tavaramerkkien ja muiden brändioikeuksien ryhmittely osana suojausstrategiaa
[Brändioikeudet-blogisarjamme 8. osa] Suurelle osalle yrityksistä brändi muodostaa merkittävän osan yrityksen arvosta ja on siten strategista aineetonta omaisuutta. Hyvä työkalu suunnitella brändin suojausta ja kohdentaa tavaramerkkeihin ja muihin brändioikeuksiin tehtäviä investointeja on ryhmitellä brändinimet ja muut brändielementit eri kategorioihin niiden tärkeyden mukaan.
Lue lisääJani Kaulolle WIPR Leader 2024 -tunnustus
WIPR − World Intellectual Property Review – on listannut Kaulo & Partnersin perustajan Jani Kaulon yhtenä maailman johtavista IPR-alan lakimiehistä WIPR Leaders 2024 -tutkimusjulkaisussaan.
Lue lisääTavaramerkin rekisteröinti: Miksi ja milloin?
Miksi yritysten kannattaa lähteä panostamaan tavaramerkkien suojaamiseen jo alusta asti? Missä vaiheessa kannattaa konsultoida IPR-asiantuntijaa? Nämä ovat yrityksille olennaisia tavaramerkin suojausta koskevia pohdintoja, kirjoittaa blogissaan lakiharjoittelijamme Aida Salomaa.
Lue lisääECTA 2024: Mistä tavaramerkkialalla puhutaan juuri nyt?
Lakimiehemme Anne Nyström osallistui vastikään tavaramerkkialan tärkeimpään vuosittaiseen ammattilaistapahtumaan Euroopassa eli ECTA-konferenssiin. Tuomisina hän listasi keskeisiä huomioitaan teemoista, joista tavaramerkkialan ammattilaiset ja brändinhaltijat tällä hetkellä keskustelevat: ”vihreät” ympäristöväittämät, tekoälyn IPR-haasteet, eläintavaramerkkien epäjohdonmukainen oikeuskäytäntö sekä keinot taistella jäljittelijöitä vastaan.
Lue lisääCase BIG MAC muistuttaa tavaramerkin käyttönäytön tärkeydestä osana brändioikeusstrategiaa
Mitä brändinhaltijat voivat oppia yhdysvaltalaisen pikaruokaketju McDonald’sin ja irlantilaisen Supermac’sin välisestä tavaramerkkiriidasta? Myös laajasti tunnettu ikoninen tavaramerkki voi menettää palan suojastaan, ellei brändinhaltija pysty toimittamaan riittävän laadukasta näyttöä sen todellisesta käytöstä kaikille rekisteröinnin kattamille tuotteille ja palveluille.
Lue lisää