Laadimme brändioikeusstrategian vastuullisten uimapukujen malliston Lilja the Label luojalle Liljalla Oy:lle. Yhteistyö käynnistyi brändioikeusstrategiatyöpajalla, jonka tuloksena yritykselle laadittiin käytännönläheinen brändioikeusstrategia ennen suojaustoimenpiteiden aloittamista.
Brändioikeusstrategian pohjalta käynnistettiin keskeisimmät toimenpiteet: ensin selvitettiin tavaramerkin ennakkotutkimuksilla, onko brändinimi rekisteröitävissä ja myös käytettävissä tärkeimmillä markkinoilla ilman riskiä loukata toisten immateriaalioikeuksia. Ennakkotutkimusten jälkeen laitettiin vireille EU-tavaramerkkihakemukset, jotka suojaavat brändin keskeiset graafiset elementit ja brändinimen.
Brändille käynnistettiin myös valvonta mahdollisten loukkausten tai liian lähelle tulevien ja oman brändin arvoa heikentävien kilpailevien rekisteröintien havaitsemiseksi ajoissa. Laadimme yritykselle selkeät ohjeistukset ja raamit siihen, miten he ohjeistavat brändinimen käyttöä paitsi oman yrityksen sisällä, myös ulospäin jälleenmyyjille, vaikuttajille ja muille yhteistyökumppaneille.
Autoimme Liljalla Oy:tä ensimmäisen kansainvälisen vaikuttajamarkkinointia ja yhteistyömallistoa koskevan merkittävän sopimuksen laatimisessa saksalaisen vaikuttajan kanssa. Asiakas sai samalla käyttöönsä mallipohjan, jota he voivat hyödyntää jatkossa tulevissakin sopimuksissa.
”Löysin Kaulo & Partnersin toisen brändin edustajan vahvan suosituksen kautta. Vinkistä otin yhteyttä heihin, ja sen jälkeen asiat ovat edenneet nopeasti. Meille tämä on ollut sujuva prosessi, joka ei ole vienyt liikaa pienen yrityksen rajallisia resursseja. Olemme voineet luottaa siihen, että asiat etenevät hallitusti ja proaktiivisesti kumppanin toimesta.
Koen Kaulo & Partnersin kumppanimallin isoimpana etuna sen, että aina ei tarvitse aloittaa ikään kuin uutta projektia, irrallisina toisistaan. On selkeää, kun kaikki pohjatieto on jo olemassa puolin ja toisin, tietää keneen ottaa yhteyttä ja millä tavalla asiat sujuvat. Kokonaisuus pysyy kasassa. On helpottavaa, kun yrittäjän omalla ’to do’ -listalla on vähemmän asioita huolehdittavana.
Sain brändioikeusstrategiaa koskevista keskusteluista todella paljon irti. Oivalsin, miten paljon asioita tähän kokonaisuuteen liittyy. Strategiaprosessissa ilmeni paljon sellaista, mitä en ollut osannut edes ajatella. Siksi se oli merkittävä ja tärkeä vaihe käydä läpi.
Kaulo & Partnersin asiantuntija on pitänyt meitä hyvin ajan tasalla siitä, miten asiat etenevät ja muistuttanut, jos meiltä odotetaan jotakin. Olemme saaneet suosituksia, miten kannattaa edetä vaiheittain, ja kaikki on rullannut siellä taustalla hyvin. Tuntuu, että asiat etenevät eivätkä laahaa, on päästy aina nopeasti asioissa eteenpäin."
Liljalla Oy:n perustaja Laura Saarinen
Lue bränditarina:
Brändioikeuksista kasvua ja arvoa – Lilja the Label tähyää vastuullisten uimapukujen ykköseksi