Käytämme sivustollamme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä kävijäliikenteen tilastoimiseen. Voit hyväksyä tai kieltää evästeiden käytön.

Asiakkaat

Asiakkaamme ovat yrityksiä, joille brändioikeudet ovat strategista omaisuutta ja jotka panostavat niiden arvon kasvattamiseen.

Osaamiseemme brändioikeuksien strategisessa hoidossa luottavat muun muassa seuraavat brändit:

Brändioikeudet-ReOrbit

Case ReOrbit: Tavaramerkkien suojausstrategia & ennakkotutkimukset uusille alabrändinimille kansainvälisillä markkinoilla

Laadimme suojausstrategian sekä tavaramerkkien rekisteröintihakemukset tavara- ja palveluluetteloineen modulaarisia ja joustavia satelliittialustoja kehittävän ReOrbit Oy:n pääbrändille. Teimme ennakkotutkimukset suunniteltujen alabrändinimien rekisteröitävyydestä ja käytettävyydestä tavaramerkkeinä.

Saimme Kaulo & Partnersilta hyvän analyysin, jossa oli mukana yksiselitteinen suositus jatkosta.” 
General Counsel Tommi Mustonen

Brändioikeudet ja sopimukset-Kide Science

Case Kide Science: Sopimuskonsultointi merkittävässä yhteistyösopimuksessa Dreamworks Animationin kanssa

Autoimme lasten tiedekasvatukseen erikoistunutta startup-yritystä Kide Science Oy:tä laatimaan markkinointiyhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen elokuva- ja tietokoneanimaatiostudion DreamWorks Animationin kanssa koskien Gabby’s Dollhouse -televisiosarjaa Netflixille. Monikymmensivuisessa sopimuksessa otettiin huomioon Kide Sciencen kaikki brändioikeudet ja sovittiin tarkasti molempien osapuolten IP-oikeuksista, velvollisuuksista ja yhteistyön kohdemarkkinoista.  

”Kun startup-yrityksen toimitusjohtajalla on koko ajan sen sata asiaa mitä pitää miettiä, on ollut helpottavaa, kun on voinut luottaa siihen, että kumppani huolehtii IPR-puolen asioista. Olemme saaneet Kaulo & Partnersilta juridista apua myös sopimusten läpikäyntiin ja kommentointiin tarvittaessa hyvinkin nopealla aikataululla, kun olemme neuvotelleet yhteistyöstä uusien kumppaneiden kanssa.”
Toimitusjohtaja Sari Hurme-Mehtälä

Lue bränditarina:

Lasten tiedekasvattaja Kide Science valloitti leikillisellä brändillään Amerikan

Brändioikeudet-Beneq

Case Beneq: Brändioikeusstrategia, tavaramerkkiportfolion päivitys, tavaramerkkivalvonta

Laadimme brändioikeusstrategian markkinoiden johtavalle ALD-pinnoituslaitteiden valmistajalle ja teollisen ALD-teknologian edelläkävijälle Beneq Oy:lle. Järjestimme yrityksen johtohenkilöiden kanssa työpajan, jonka pohjalta yritykselle laadittiin tulevaisuuden tavoitteita tukeva brändioikeusstrategia sekä ohjeistukset tavaramerkkien oikeanlaiseen käyttöön, jotta rekisteröinnit pysyvät voimassa ja kasvattavat pitkäjänteisesti brändin arvoa. 

Brändioikeusstrategian pohjalta tavaramerkkiportfoliota sekä karsittiin että täydennettiin uusilla rekisteröinneillä. Pääbrändeille käynnistettiin myös tavaramerkkirekistereiden ja verkkosisältöjen valvonta mahdollisten loukkausten tai brändin arvoa heikentävien, liian lähelle tulevien rekisteröintien havaitsemiseksi ajoissa.

Meille on ollut hyödyllistä, että on kumppani, joka keskittyy nimenomaisesti brändioikeuksiin. Yhteistyö on tuonut aiempaa selvästi enemmän fokusta ja terävyyttä brändioikeuksien systemaattiseen hoitoon.

Strategiakeskusteluissa muodostui kokonaiskuva yhtiömme brändioikeusasioista ensimmäistä kertaa paremmin kuin koskaan. Syntyi hyvää keskustelua siitä, mitä rekisteröintejä me oikeasti tarvitsemme, mitkä ovat ne ytimessä olevat tavaramerkit yhtiölle, ja mihin panostaa jatkossa.

Parasta yhteistyössä on ollut luottamuksellinen keskusteluilmapiiri ja Kaulo & Partnersin palvelumalli, joka pitää sisällään toimintasuosituksia ja neuvontaa. Brändioikeuksien hoito on ollut aktiivista ja olennaiseen puuttuvaa konsultointia, ei vain reagointia eteen tuleviin määräpäiviin. On positiivista, että kumppani tuo esiin näkökulmia, joita ei itse kasvun ja tuotekehityksen melskeessä osaa, ymmärrä tai muista ajatella."
Toimitusjohtaja Tommi Vainio

Lue bränditarina:

Teknologiayhtiö Beneq kasvattaa brändiarvoaan

Brändioikeudet-Lilja the Label

Case Liljalla: Brändioikeusstrategia, tavaramerkin ennakkotutkimus, tavaramerkkivalvonta, vaikuttajamarkkinointisopimus

Laadimme brändioikeusstrategian vastuullisten uimapukujen malliston Lilja the Label luojalle Liljalla Oy:lle. Yhteistyö käynnistyi brändioikeusstrategiatyöpajalla, jonka tuloksena yritykselle laadittiin käytännönläheinen brändioikeusstrategia ennen suojaustoimenpiteiden aloittamista. 

Brändioikeusstrategian pohjalta käynnistettiin keskeisimmät toimenpiteet: ensin selvitettiin tavaramerkin ennakkotutkimuksilla, onko brändinimi rekisteröitävissä ja myös käytettävissä tärkeimmillä markkinoilla ilman riskiä loukata toisten immateriaalioikeuksia. Ennakkotutkimusten jälkeen laitettiin vireille EU-tavaramerkkihakemukset, jotka suojaavat brändin keskeiset graafiset elementit ja brändinimen. 

Brändille käynnistettiin myös valvonta mahdollisten loukkausten tai liian lähelle tulevien ja oman brändin arvoa heikentävien kilpailevien rekisteröintien havaitsemiseksi ajoissa. Laadimme yritykselle selkeät ohjeistukset ja raamit siihen, miten he ohjeistavat brändinimen käyttöä paitsi oman yrityksen sisällä, myös ulospäin jälleenmyyjille, vaikuttajille ja muille yhteistyökumppaneille. 

Autoimme Liljalla Oy:tä ensimmäisen kansainvälisen vaikuttajamarkkinointia ja yhteistyömallistoa koskevan merkittävän sopimuksen laatimisessa saksalaisen vaikuttajan kanssa. Asiakas sai samalla käyttöönsä mallipohjan, jota he voivat hyödyntää jatkossa tulevissakin sopimuksissa. 

”Löysin Kaulo & Partnersin toisen brändin edustajan vahvan suosituksen kautta. Vinkistä otin yhteyttä heihin, ja sen jälkeen asiat ovat edenneet nopeasti. Meille tämä on ollut sujuva prosessi, joka ei ole vienyt liikaa pienen yrityksen rajallisia resursseja. Olemme voineet luottaa siihen, että asiat etenevät hallitusti ja proaktiivisesti kumppanin toimesta.

Koen Kaulo & Partnersin kumppanimallin isoimpana etuna sen, että aina ei tarvitse aloittaa ikään kuin uutta projektia, irrallisina toisistaan. On selkeää, kun kaikki pohjatieto on jo olemassa puolin ja toisin, tietää keneen ottaa yhteyttä ja millä tavalla asiat sujuvat. Kokonaisuus pysyy kasassa. On helpottavaa, kun yrittäjän omalla ’to do’ -listalla on vähemmän asioita huolehdittavana.

Sain brändioikeusstrategiaa koskevista keskusteluista todella paljon irti. Oivalsin, miten paljon asioita tähän kokonaisuuteen liittyy. Strategiaprosessissa ilmeni paljon sellaista, mitä en ollut osannut edes ajatella. Siksi se oli merkittävä ja tärkeä vaihe käydä läpi.

Kaulo & Partnersin asiantuntija on pitänyt meitä hyvin ajan tasalla siitä, miten asiat etenevät ja muistuttanut, jos meiltä odotetaan jotakin. Olemme saaneet suosituksia, miten kannattaa edetä vaiheittain, ja kaikki on rullannut siellä taustalla hyvin. Tuntuu, että asiat etenevät eivätkä laahaa, on päästy aina nopeasti asioissa eteenpäin."
Liljalla Oy:n perustaja Laura Saarinen

Lue bränditarina:

Brändioikeuksista kasvua ja arvoa – Lilja the Label tähyää vastuullisten uimapukujen ykköseksi