Brändioikeudet ovat yrityksen strategista omaisuutta

Tuotteen ja palvelun hinta määräytyy sen arvon pohjalta, jonka asiakas kokee saavansa ostamalla kyseisen tuotteen tai palvelun. Asiakas on valmis maksamaan kokemaansa arvoa vastaavan hinnan. Brändi puolestaan on tämän arvon viestimistä asiakkaalle. Brändi muodostuu erilaisista elementeistä, kuten sanoista, kuvioista, niiden yhdistelmistä, iskulauseista, tuotteiden ja pakkausten ulkomuodoista, väreistä, äänistä, musiikista, tuoksuista jne. Yksinoikeus brändin elementteihin voidaan saada brändioikeuksien kautta.

Brändioikeuksia ovat yrityksen viralliset nimet eli toiminimet ja aputoiminimet, tuotteiden ja palveluiden tunnukset eli tavaramerkit, kotisivujen osoitteet eli verkkotunnukset, tuotteiden tai pakkausten muotoilu eli mallioikeudet ja sisältö eli tekijänoikeudet.

Brändioikeuksien arvo ilmenee siinä, minkä lisän ne antavat tuotteen tai palvelun hintaan. Mitä suurempi on brändielementtien tuottama lisähinta ja mitä huonommin ne on suojattu brändioikeuksilla, sitä enemmän ne houkuttelevat ja mahdollistavat kilpailijoiden hyötymisen brändielementtejä jäljittelemällä tai suoraan kopioimalla.


Brändioikeusstrategia on brändioikeuksien systemaattista hoitoa

Brändioikeusstrategia on tarkoituksenmukainen ja yrityksen resursseihin mitoitettu suunnitelma yrityksen brändioikeuksien hoidosta. Se on osa menestyvän yrityksen brändistrategiaa ja kehittyy sen mukana. Yksinkertaistaen brändioikeusstrategia tarkoittaa brändioikeuksien systemaattista hoitoa, jossa kaikki brändioikeuksiin liittyvät yksittäiset suojaukseen, puolustamiseen, ylläpitoon, kehittämiseen, käyttöön ja hyödyntämiseen liittyvät toimenpiteet perustuvat laadittuun strategiaan.

Brändioikeusstrategialla yrityksen brändioikeuksiin liittyvät päätökset (esimerkiksi uudet rekisteröintihakemukset) muutetaan yksittäisistä ja irrallisista päätöksistä systemaattisiksi ja pitkänajan tavoitteita tukeviksi strategisiksi päätöksiksi.

Brändioikeusstrategia tarvitaan, jotta brändiarvo voi kasvaa


Brändioikeusstrategia tarvitaan, jotta brändiarvo voi kasvaa 

Jokainen brändinhaltija tarvitsee brändioikeusstrategian, vähintään kevyen sellaisen. Suurelle osalle yrityksistä aineettomat brändioikeudet muodostavat merkittävän osan sen arvosta ja ovat siten yrityksen strategista omaisuutta. Tällaiset yritykset tarvitsevat kattavan brändioikeusstrategian. Brändioikeudet myös tyypillisesti lisääntyvät yrityksen toiminnan jatkuessa ja kasvaessa. Osa brändioikeuksista saattaa ajan saatossa menettää merkityksensä. Myös brändioikeuksien lisäämisen tai niistä luopumisen pitäisi perustua strategisiin päätöksiin. Brändioikeuksien menestyksekäs ja tehokas johtaminen ja arvon kasvattaminen pohjautuvat laadittuun brändioikeusstrategiaan, joka toteutetaan siihen perustuvien käytännön toimenpiteiden kautta.

Brändioikeusstrategia vastaa kysymykseen, miten yrityksen brändioikeuksia

  • luodaan,
  • suojataan,
  • hyödynnetään,
  • käytetään,
  • puolustetaan,
  • ylläpidetään ja
  • kartoitetaan.


Brändioikeusstrategialla yritys varmistaa sen, että kaupallisesti arvokkaimpiin brändielementteihin hankitaan yksinoikeus nyt ja tulevaisuudessa, niiden loukkauksia valvotaan ja niitä käytetään oikealla tavalla suojan säilyttämiseksi ja vahvistamiseksi. Brändioikeusstrategian turvin yritys tietää, miten toimia uusia brändielementtejä luodessa, jotta niiden suojattavuus tai ainakin käytettävyys varmistetaan. Kaikki brändioikeusstrategiaan perustuvat yksittäiset toimenpiteet optimoidaan hyödyn näkökulmasta yrityksen käytössä olevien resurssien rajoissa. Kaikki toimenpiteet ovat johdonmukaisia, systemaattisia, toisiaan tukevia ja oikeisiin asioihin kohdistettuja. Tämä kaikki kasvattaa yrityksen brändielementtien ja sitä kautta brändin arvoa maksimaalisesti yhtiön resurssit huomioiden.

Brändioikeusstrategian toteutus

Brändioikeusstrategia laaditaan yrityksen johdon ja asiantuntijoidemme kanssa pidettävässä yhteisessä työpajassa, joka tyypillisesti vaihtelee kestoltaan puolesta päivästä kokonaiseen päivään.

Työpaja aloitetaan kartoittamalla yrityksen brändin elementtien ja brändioikeuksien sen hetkinen tilanne. Tämän jälkeen käydään läpi yrityksen liiketoiminnan suunnitelmat ja tavoitteet ja synkronoidaan brändioikeusstrategian elementit tukemaan näitä tavoitteita ja suunnitelmia. Lopuksi brändioikeusstrategia laaditaan työpajassa tehtyjen linjausten ja päätösten pohjalta kirjalliseen muotoon.

Brändioikeusstrategian jatkona tehdään suunnitelma, jossa strategian toteuttamiseksi tarvittavat käytännön toimenpiteet ja tehtävät yksilöidään. Suunnitelma sisältää vaiheittaiset askeleet brändioikeusasioiden kuntoon saattamiseksi yrityksessä. Sen avulla toimenpiteitä voidaan budjetoida, aikatauluttaa ja delegoida yrityksen käytössä olevien resurssien mukaan.

Brändioikeusstrategian ja toimenpidesuunnitelman laatiminen on sillä saatavaan pitkäaikaiseen hyötyyn nähden pieni investointi, suuruudeltaan tyypillisesti noin 3.000–7.000 euroa. Viimeisenä mutta tärkeimpänä vaiheena on suunnitelman toimeenpano, jolla hyöty tehdystä investoinnista realisoituu yritykseen palautuvana arvona.

Brändioikeudet kukoistamaan 

Brändioikeudet ja niiden strateginen ja liiketoimintalähtöinen hoitaminen ovat Kaulo & Partnersin vahvaa osaamista.

Kun brändioikeusstrategia on laadittu, pystymme parhaiten auttamaan yritystä brändioikeuksien kustannustehokkaassa ja lisäarvoa tuottavassa hoitamisessa, on sitten kysymys uusien brändioikeuksien luomisesta, suojaamisesta, oikein käyttämisestä, kaupallisesta hyödyntämisestä, puolustamisesta tai säännöllisestä kartoittamisesta. Tällöin yritys saa myös parhaan mahdollisen hyödyn asiantuntijapalveluista.

Brändioikeudet kukoistamaan brändioikeusstrategian avulla


Varaa maksuton konsultaatio


Kysy lisää:

Jani Kaulo, jani.kaulo@kaulopartners.fi, 040 637 5442

Maria Puronvarsi, maria.puronvarsi@kaulopartners.fi, 040 669 0527