Immateriaalioikeuksien turvaaminen Kaakkois-Aasiassa: strategiat menestykseen
Liiketoiminnan laajentaminen Kaakkois-Aasiaan tarjoaa suomalaisyrityksille valtavan potentiaalin, mutta edellyttää immateriaalioikeuksien ja riskien ennakoivaa hallintaa. Suomi–Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtaja ja Kaulo & Partnersin toimitusjohtaja Jani Kaulo kirjoitti teemasta blogin, joka julkaistiin englanniksi kansainvälisen kauppakamariverkoston FinnCham’in uutiskirjeessä 3.11.2025.
Lue lisääEU:n yleinen tuomioistuin linjasi: “I ♥”-symboli ei täytä tavaramerkkirekisteröinnin edellytyksiä
Euroopan yleinen tuomioistuin ratkaisi tuoreessa päätöksessään hylätystä tavaramerkkihakemuksesta tehdyn valituksen. Päätöksen mukaan “I ♥”-symbolia ei voida rekisteröidä tavaramerkkinä vaatteille. Lakiharjoittelijamme Oskar Karelson perehtyi ratkaisuun, joka korostaa tavaramerkin tärkeintä ominaisuutta: erottamiskykyä.
Lue lisääVaikuttajamarkkinointi ja brändioikeudet: mitä yritysten on hyvä huomioida?
Vaikuttajamarkkinointi voi kasvattaa brändin näkyvyyttä nopeasti, mutta se tuo mukanaan myös oikeudellisia riskejä, erityisesti brändioikeuksien osalta. Lakiharjoittelijamme Nea Pohtamo kokosi neljä keskeistä osa-aluetta, jotka yritysten on hyvä huomioida suunnitellessaan yhteistyötä vaikuttajien kanssa.
Lue lisääVahva tavaramerkki alkaa erottamiskykyisen brändinimen valinnasta
Suunnitellaanko yrityksessäsi uutta brändinimeä? ”Älä ihastu nimeen ennen sen tutkimista”, muistuttaa pitkän linjan tavaramerkkiammattilainen Kirsi Ekström brändinhaltijoita ja yritysten markkinoijia.
Lue lisääSuomalaiset brändinimet kunniaan!
Hyvistä brändinimistä ja vapaana olevista tavaramerkeistä on pulaa, eikä kansainvälisillä markkinoilla ole aina helppoa erottautua kilpailijoistaan. Suomalaisyritysten kannattaa pitää mielessä kansallinen valttikortti: ainutlaatuinen suomen kieli.
Lue lisää