Uute Scientificin kaupallistamalle Re-Connecting Nature™ -metsämikrobiuutteelle on avautumassa huikea kansainvälinen potentiaali kuluttajatuotteissa. Suomalaiseen huippututkimukseen pohjautuva innovaatio vastaa luonnosta löytyvää mikrobiyhteisöä ja vahvistaa kehon immuunipuolustusta. Kattava tavaramerkkisuojaus sekä patentoitu raaka-aine ja valmistusprosessi nostavat Re-Connecting Nature™ -brändin arvoa ja ovat valtteina lisenssineuvotteluissa Fortune 500 -listan kuluttajatuotejättien kanssa. 


Vuonna 2019 perustetulla bioteknologia-alan startup-yrityksellä Uute Scientificilla on merkityksellinen missio: edistää elämää ilman immuunivälitteisiä sairauksia. Yhtiö on kehittänyt maailman ensimmäisen raaka-aineen, Re-Connecting Nature™ -metsämikrobiuutteen, joka tuo luontoaltistuksen osaksi ihon mikro-organismien ja bakteerien ekosysteemiä. Luontoaltistus tutkitusti ehkäisee ja lievittää immuunivälitteisiä sairauksia kuten ykköstyypin diabetesta, atooppista ihottumaa, allergiaa ja astmaa sekä tulehduksellisia suolistosairauksia kuten keliakiaa.

”Kun biodiversiteettimikrobit saadaan palautettua osaksi ihmisten arkea päivittäisissä tuotteissa kuten kosmetiikassa, tekstiileissä, lasten muovailuvahoissa sekä monissa muissakin kuluttajatuotteissa, kaupungeissa asuvat ihmiset eivät enää nykyisessä määrin sairastu allergioihin tai esimerkiksi MS-tautiin tai Alzheimerin tautiin”, visioi Uute Scientificin toimitusjohtaja Kari Sinivuori.

Luontoaltistus palauttaa immuunijärjestelmän tasapainon

Valtaosa maapallon ihmisistä asuu jo kaupungeissa. Samalla altistuminen mikrobeille on vähentynyt, joten vastustuskykymme ei saa tarvitsemaansa harjoitusta. Helsingin ja Tampereen yliopistoissa alkujaan kehitetty Re-Connecting Nature™ -mikrobiuute palauttaa immuunijärjestelmän tasapainon.

”Tämä meidän raaka-aineemme on koostumukseltaan erittäin mikrobirikas, suomalaisesta metsästä ja luonnosta löytyvä mikrobiyhteisö. Yhdestä grammasta raaka-ainetta löytyy yli 600 erilaista bakteerilajia”, Kari kuvaa ainutlaatuisen biodiversiteettiuutteen koostumusta.

Uute Scientificin kliinisissä kokeissa on osoitettu, että immuunijärjestelmää kouluttamalla voi vähentää mikrobiköyhän kaupunkielämän negatiivisia vaikutuksia. Ihmisen immuunijärjestelmä myös reagoi nopeasti: jo kahden viikon luontoaltistus parantaa kaupungissa asuvan ihmisen mikrobiston monimuotoisuutta ja immuunipuolustusta.

Merkittäviä tuloksia saatiin marraskuussa 2024 julkistetusta atooppisen ihottuman tutkimuksesta, johon osallistui yli 140 vapaaehtoista atoopikkoa. Tutkimus osoitti, että Re-Connecting Nature™ -mikrobiuutetta sisältävän perusvoiteen käyttö vahvisti ihon suojakerrosta ja vähensi lääkkeiden tarvetta. Nykyisillä atopialääkkeillä on todettu useita ei-toivottuja sivuvaikutuksia, joten tulokset ovat mullistavia maailman yli 200 miljoonalle atoopikolle. Tutkimus on herättänyt ihotautilääkäreiden ja lääkeyhtiöiden kiinnostuksen, mikä avaa Uute Scientificille huikeita lisensointimahdollisuuksia tulevaisuudessa myös lääketeollisuudessa – myös monien muiden immuunivälitteisten sairauksien kuin atooppisen ihottuman hoidossa. Ensimmäisinä kiinnostustaan ovat jo osoittaneet kaksi maailman neljästä suurimmasta lääkealan yrityksestä.

Re-Connecting Nature™ kasvattaa tuotteiden jalostus- ja brändiarvoa

Uute Scientificin Re-Connecting Nature™ -mikrobiuutetta käytetään jo tällä hetkellä erilaisissa terveys- ja kosmetiikkatuotteissa yli kymmenessä maassa. Yhtiön asiakkaisiin kuuluu tunnettuja kosmetiikka-alan yrityksiä kuten NOBE, Luonkos, Moi Forest, Forrest Riot ja SEES, tekstiilialan yritys Ruskovilla sekä lemmikkien hyvinvointibrändi Doggy Potion. Kaikki asiakasyritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla.

”Kasvatamme tieteeseen vahvasti perustuvalla Re-Connecting Nature™ -brändillämme myös asiakkaidemme arvontuottoa heidän omille brändeilleen. Tämä on meille kriittisen tärkeä kilpailuvaltti. Aika harvoin on tarjolla sellainen raaka-aine, joka nostaa myös lopputuotteen jalostusarvoa ja brändiarvoa”, sanoo Uute Scientificilla markkinoinnista ja brändistä vastaava Rita Nordin.

Re-Connecting Nature™ -metsämikrobiuutetta löytyy Ritan mukaan markkinoilta jo yli sadasta erilaisesta kuluttajatuotteesta.

”Nyt jännitämme, miten atopiatutkimuksen hyvät tulokset vauhdittavat myyntiämme, ja kuinka moni kosmetiikka-alan yritys lähtee tekemään juuri atoopikoille suunnattuja tuotteita.”

Raaka-aineen skaalautuvuus hyvin monenlaisiin tuotteisiin on yksi Uute Scientificin tärkeimmistä menestymisen edellytyksistä matkalla kohti tavoiteltua kansainvälistä kasvua.

”Tulevaisuudessa raaka-aineemme voi löytää myös syötävistä tai juotavista elintarvikkeista, lisäravinteista tai lääkinnällisistä tuotteista. Odotamme myyntiluvan ja luokituksen saamista raaka-aineellemme kotimaiselta Fimealta ja yhdysvaltalaiselta FDA:lta. Sen jälkeen on mahdollista lähteä markkinoimaan ja lisensoimaan raaka-ainettamme myös näille lainsäädännöllisesti haastavammille sektoreille”, Rita kertoo.

Läheistä brändiyhteistyötä – sydän ja järki mukana 

Uute Scientificille on tärkeää, että heidän asiakkaidensa metsämikrobituotteet kuluttajille menestyvät. Rita sanoo kokevansa äidillisiä tunteita kaikkia niitä brändilapsiaan kohtaan, joiden tuotelanseerauksissa hän on saanut olla mukana Re-Connecting Nature™ -luontoaltistuksen puolestapuhujana.

”Liiketoiminta- ja brändistrategiamme mukaisesti ehdotamme asiakkaillemme Re-Connecting Nature™ -brändilogon sijoittamista sertifikaatin tavoin heidän lopputuotteidensa pakkauksiin. Lähestymistapa edellyttää meiltä paljon asiakkaidemme kouluttamista, heidän tapahtumissaan mukanaoloa ja kumppanuuden rakentamista, jotta tällainen kahden brändin yhteistyömalli voi toimia. Haluamme viestiä myös sille lopputuotteen ostavalle asiakkaalle, että tuotteessa on mukana tutkitusti terveyttä edistävä, luontoaltistuksen tuottava raaka-aine”, Rita kuvaa luottamukseen ja yhteiseen brändiarvon kasvattamiseen tähtäävää yhteistyötä asiakkaiden kanssa.

Samanlaista kumppanuutta Rita sanoo arvostavansa myös yhteistyössä Kaulo & Partnersin asiantuntijoiden kanssa Re-Connecting Nature™ -brändin suojauksessa ja lakipalveluissa.

”Kaulo & Partners on ollut meille mitä parhain kumppani. Huomasimme nopeasti, että ’boutique-lakitoimistona’ heidän asiantuntijoillaan on vahvasti sekä sydän että järki kaikessa tekemisessä mukana. Meille on ollut tärkeää paitsi korkean tason ammattiosaaminen tavaramerkki- ja sopimusasioissa, myös se tunne, että emme ole huoliemme kanssa yksin. Kaulo & Partnersin asiantuntijat ovat osa meidän tiimiämme. Me yhdessä kasvatamme Re-Connecting Nature™ -brändin arvoa”, Rita kuvaa. 


Brändinsuojauksen peruskivi: tavaramerkin ennakkotutkimus 

Yhteistyön alkuvaiheessa Kaulo & Partnersilla tehtiin Re-Connecting Nature™ -brändilogoa koskeva maantieteellisesti laaja tavaramerkin ennakkotutkimus. Siinä kartoitettiin, löytyykö selviä rekisteröinnin esteitä tai IPR-loukkausriskejä brändilogon käytölle tavaramerkkinä uusilla kansainvälisillä markkinoilla, sisältäen myös tulevaisuuden uudet tuotekategoriat.

”Tutkimus oli hyödyllinen, sillä pystyimme sen avulla tunnistamaan tiettyihin tuoteryhmiin ja markkinoihin liittyviä IPR-liitännäisiä riskejä ja kompastuskiviä, joihin osaamme nyt varautua. Voi sanoa, että saatu tieto ja neuvot ohjaavat meidän liiketoimintastrategiaamme”, Rita sanoo.

Asiantuntija-apu on ollut arvokasta myös toimitussopimus- ja lisenssisopimuspohjien laatimisessa ja muokkaamisessa etenkin tärkeiden IPR-lausekkeiden osalta.

”Sopimukset ovat usein pitkiä, vaikeita ja monimutkaisia. Saimme Kaulo & Partnersilta selkeän mallipohjan toimitus- ja lisenssisopimuksille, joka soveltuu käytettäväksi kaikenkokoisille asiakasyrityksille. Lisäksi saimme hyvän ohjeistuksen tavaramerkkien oikeanlaisesta käytöstä lisenssikumppaneitamme varten. Tämäkin on tärkeä osa ennakoivaa IPR-riskien hallintaa ja on nyt liitteenä mukana sopimuksissamme”, Rita täydentää.

Matkan varrelle on osunut myös muutamia haastavia tilanteita, joissa omia brändi- ja muita IP-oikeuksia on ollut tarpeen puolustaa.

”Näistäkin haasteista on päästy Kaulo & Partnersin avulla hienosti ja kustannustehokkaasti yli”, Rita kertoo.

IPR auttaa neuvotteluissa ”jättiläisten” kanssa ja varmistaa lisenssitulot

Vahvassa kasvuvaiheessa olevalle Uute Scientificille käytössä ollut ulkoistetun lakiosaston palvelumalli on vapauttanut yrityksen omia rajallisia resursseja liiketoiminnan kehittämiseen.

”Kun lakikumppani pitää brändioikeuksistamme ja sopimuksistamme huolta, olemme voineet keskittyä meille tärkeisiin kasvun mahdollistaviin asioihin: rahoituslaitosten ja sijoittajien kontaktointiin, uusien asiakkaiden hankkimiseen, kouluttamiseen ja viestintään sekä omiin tutkimusprojekteihin”, Rita toteaa.

Tällä hetkellä ilmassa on paljon positiivista hytinää.

Uute Scientificilla pohditaan ja valmistellaan oikeaa hetkeä yhtiön listautumiselle pörssiin. Takana on kaksi rahoituskierrosta, ja parhaillaan etsitään uutta ’lead investoria’. Neuvotteluja kansainvälisten rahoituslaitosten ja globaalisti toimivien isojen kuluttajatuoteyritysten ja -jakelijoiden kanssa on käynnissä liiketoiminnan skaalaamiseksi täyteen potentiaaliinsa.

Atopiatutkimuksen lisäksi merkittävä askel kohti kansainvälistä läpimurtoa on kahden tunnetun Global 500 -kuluttajabrändin kanssa toteutettu kliininen tutkimusprojekti. Siinä testattiin ja muokattiin metsämikrobiuutteella kahta tuotetta, joilla on jo globaalit markkinat ja jotka käytännössä koko maailma tuntee. Tulokset olivat erinomaisia.

Nyt Uute Scientificilla jännitetään, mikä on se ensimmäinen Fortune 500 -teknokemian alan yritys, joka ottaa metsämikrobit omiin tuotteisiinsa.

”Kuluttajatuotteissa on todella iso potentiaali. Maailmassa on noin viisi miljardia kaupungeissa asuvaa ihmistä, joiden on saatava päivittäinen luontoaltistus pysyäkseen terveinä. Kun saamme liikkeelle sen ensimmäisen jättiläisen, jolla jo yksin voi olla pari-kolme miljardia päivittäistä käyttäjää useissa tuoteryhmissä, silloin puhutaan jo yhteensä niin merkittävistä lisensointituloista ’pienenä vaivanpalkkana’ meille per tuote pitkästä kehitystyöstä, että onkohan Suomesta koskaan aikaisemmin tullut mitään yhtä merkittävää vientituotetta?”, pohtii ja visioi toimitusjohtaja Kari Sinivuori.

Re-Connecting Nature™ -raaka-aineelle ja brändille taivaskaan ei ole rajana. Ajatuksia on palloteltu myös Euroopan avaruusjärjestö ESA:n kanssa siitä, voisiko inaktivoitu luontoaltistus ratkaista myös avaruusaluksissa ja astronauteilla havaittuja immuunijärjestelmän häiriöitä.

“Re-Connecting Nature™ -tuotteemme on niin ainutlaatuinen, ettei sille löydy kilpailijoita. Voisi sanoa, että itse luonto on meidän kilpailijamme. Meillä on loistava tiimi, metsämikrobituotteilla jo menestyviä ja tuotteistaan palkittuja asiakkaita, ja IPR-perusta on vankka. Nyt puskemme täysillä eteenpäin.”