Kide Sciencen perustivat yhdessä tutkija, opettaja ja bisnesosaaja. Ainutlaatuinen tiimi synnytti ainutlaatuisen brändin, joka on kyennyt myös uudistumaan. Lasten leikillinen tiedekasvatuskonsepti ja online-alusta keulakuvanaan Hoseli-robotti valloittavat nyt Amerikkaa osavaltio kerrallaan. Vahva brändi, brändioikeudet ja hyvät sopimukset mahdollistivat kansainvälisen kasvun.

Asiakkaallemme Kide Sciencelle kulunut vuosi on ollut käänteentekevä. Kolmen naisen voimin vuonna 2017 perustettu pienten lasten tiedekasvatukseen erikoistunut Kide Science sulautui lokakuussa 2023 osaksi yhdysvaltalaista tiedekasvatuksen pioneeriyhtiötä Accelerate Learning:ia. Samalla Kide Sciencesta tuli ensimmäinen suomalainen opetusteknologia-alan startup, joka on myyty Euroopan ulkopuolelle.

Kide Sciencen ja Accelerate Learningin kumppanuus on Kide Sciencen toimitusjohtajan Sari Hurme-Mehtälän mukaan täydellinen liitto.

”Ennen Accelerate Learningin yhteydenottoa emme olleet edes ajatelleet myydä yritystämme. Keskustelujen edetessä kuitenkin huomasimme, että Accelerate Learning on meille ’perfect match’. Heidänkin opetusmateriaalinsa perustuvat tieteeseen ja tutkimukseen, mutta heillä ei ole omaa tarjontaa 3-5 vuotiaiden lasten varhaiskasvatukseen, mistä juuri nyt on suuri kysyntä Yhdysvalloissa. He etsivät tähän parasta mahdollista kumppania, ja löysivät meidät Suomesta”, Sari kertoo iloisissa tunnelmissa.

Sari Hurme-Mehtälä, Kide Science

Vahva brändi ja brändioikeudet tie kansainväliseen kasvuun

Jo ennen yrityskauppaa kansainvälisesti palkittu Kide Science oli saanut asiakkaita yli 30 maasta, ja kerännyt rahoitusta kansainvälisiltä pääomasijoittajilta yhteensä 3,5 miljoonaa euroa.

Taustalta löytyy määrätietoista työtä brändin tunnettuuden kasvattamiseksi ja suojaamiseksi, ainutlaatuinen tiimi, pedagogisesti laadukkaat opetusmateriaalit ja online-alusta, vahva pyrkimys kansainvälistymiseen heti yrityksen perustamisesta lähtien sekä ketteryyttä ja rohkeutta tehdä strategisia muutoksia liiketoimintamalliin ja kohdemarkkinoihin tarvittaessa.

KIDE SCIENCE ja KIDE -brändit tunnetaan jo laajasti tiedekasvatus- ja koulutusaloilla. Tavaramerkkisuojaukseen on panostettu heti alussa kansainvälisen liiketoiminnan kivijalkana, ja tavaramerkkirekisteröintejä on täydennetty uusiin maihin liiketoiminnan laajentumisen myötä. Yhtiössä on myös ymmärretty luotettavan kumppanin merkitys brändioikeus- ja sopimusasioissa.

”Kun startup-yrityksen toimitusjohtajalla on koko ajan sen sata asiaa mitä pitää miettiä, on ollut helpottavaa, kun on voinut luottaa siihen, että kumppani huolehtii IPR-puolen asioista. Olemme saaneet Kaulo & Partnersilta juridista apua myös sopimusten läpikäyntiin ja kommentointiin tarvittaessa hyvinkin nopealla aikataululla, kun olemme neuvotelleet yhteistyöstä uusien kumppaneiden kanssa”, Sari sanoo.

Keskusteluissa muiden startup-yritysten edustajien kanssa hän on pannut merkille, että startup-maailmassa ei kuitenkaan ole vielä kovin yleistä tai ainakaan itsestään selvää, että brändin tavaramerkkisuojaus on kunnossa, tai että on varmistettu, että yritys ei loukkaa toisten rekisteröityjä oikeuksia kansainvälisillä markkinoilla.

”Olen ollut yllättynyt, kun melko isoistakin startupeista minulta on vasta viime vuonna kyselty, onko Kide Science jo hakenut tavaramerkkejä, kun he eivät vielä ole. No todellakin on!”, Sari kertoo.

Brändioikeudet-Kide-Science

Koronapandemia muutti liiketoimintamallin ja kohdemarkkinat 

Suojauksen näkökulmasta Kide Sciencen haasteena on ollut, että yrityksen kohdemarkkinat ja asiakkaat ovat muuttuneet merkittävästikin matkan varrella.

”Olemme hakeneet tavaramerkkejä myös maissa, joissa asiakaskunta on jäänyt lopulta tai ainakin toistaiseksi pienemmäksi, kuin mitä alkuun ajattelimme. Näen silti ehdottomasti sekä yrityksen että brändin arvoa kasvattavana asiana, että suojauksia on haettu melko laajasti kansainvälistymisen tueksi”, Sari sanoo.

Suojaus on toiminut myös vakuutena kansainvälisille rahoittajille.

”Kide Sciencen tavoitteena oli alusta lähtien skaalata liiketoiminta kansainvälisille markkinoille. Sen vuoksi perustimme yrityksemmekin vasta siinä vaiheessa, kun saimme ensimmäisen merkittävän pääomasijoittajan mukaan. Aloimme lisensoida kehittämäämme lasten tiedekerhokonseptia varhaiskasvatuksen ammattilaisille kuten päiväkotiketjulle ja kouluille sekä kansainvälisille jälleenmyyntikumppaneille erityisesti Aasiassa ja Kiinassa, mistä meille tuli alkuvaiheessa todella paljon kyselyjä. Samalla kun laajennuimme kotimaassa, solmimme kansainvälisiä kumppanuuksia sekä lisensointi- ja jälleenmyyntisopimuksia nopeassa tahdissa, vahvalla Aasia-fokuksella”, Sari kuvaa ensimmäisten vuosien kohdemarkkinoita ja kansainvälistymistä.

Brändioikeudet-Kide-Science

Suomessa Pikku Kakkosen ”Tiedonjyvä” -ohjelmasarja antoi vauhtia kotimaan asiakashankintaan ja toi hyvää julkisuutta Kide Sciencen leikilliselle tiedekasvatusmallille, jossa lapset oppivat tekemisen kautta luonnontieteellisistä ilmiöistä. Tunnettuutta toi myös Sanoman kanssa julkaistu lasten tiedekirjasarja Oppi&ilo.

”Alkuvaiheessa Kide Sciencella oli paljon myös yksityishenkilöitä asiakkaina eli yksittäiset varhaiskasvatuksen opettajat pystyivät aloittamaan tiedekertotoimintaa Kide Sciencen materiaaleilla ja franchising-mallilla”, Sari kertoo.

Koronapandemiasta tuli vedenjakaja, jonka aikana yhtiön koko liiketoiminta muuttui. Kun korona sulki koulut ja päiväkodit kaikkialla maailmassa eikä asiakastapaamisiin päässyt, Kide Science keskittyi myynnin sijasta tuotekehitykseen. Pian markkinoille tuotiin täysin uusi tuote: iltapäiväkerhoille, päiväkodeille ja kotikouluihin suunnattu online-versio lasten tiedekerhosta.

”Tunnistimme, että kotikoulut olivat iso markkina erityisesti Yhdysvalloissa. Koska meillä oli jo englanninkieliset opetusmateriaalit valmiina, oli helppoa alkaa markkinoida online-alustaa englanninkielisille markkinoille kuten Yhdysvaltoihin ja Isoon-Britanniaan.” Brändioikeudet-Kide-Science

Amerikan valloitus alkoi Dreamworks Animation -yhteistyöllä

Kide Sciencen liiketoiminnassa oli vahva Kiina- ja Aasia-fokus aina vuoteen 2022 asti. Kun pandemiasta päästiin yli, fokus siirtyi Aasiasta Yhdysvaltoihin. Iso yhteistyökumppani Kiinassa oli ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin; lisäksi Kiinassa oli tullut voimaan rajoituksia ja lakeja, jotka vaikeuttivat ulkomaisten yritysten tai opettajien toimintaa Kiinassa. Muuallakin Aasiassa kasvuodotukset olivat alkaneet hiipua.

Kide Sciencen liiketoiminta Yhdysvalloissa sai vauhtia markkinointiyhteistyöstä yhdysvaltalaisen elokuva- ja tietokoneanimaatiostudion DreamWorks Animationin kanssa.

”Tämän meille merkittävän yhteistyösopimuksen läpikäynnissä saimme juridista konsultointiapua Jani Kaulolta. Sopimuksessa myös kaikki Kide Sciencen brändioikeudet olivat niin sanotusti yhtä aikaa pöydällä. Monikymmensivuisessa sopimuksessa sovittiin todella tarkasti molempien osapuolten IP-oikeuksista, velvollisuuksista ja yhteistyön kohdemarkkinoista. Sitouduimme muun muassa siihen, että Kiinasta ei ole pääsyä Kide Sciencen online-alustalle ja opetusmateriaaleihin. Meidän oli tehtävä selkeä valinta niistä markkinoista, joihin me jatkossa panostamme”, Sari kuvaa.

Yhteistyö koski DreamWorks Animationin luomaa Gabby’s Dollhouse -televisiosarjaa Netflixille. Sarjassa Gabby ja hänen kissaystävänsä seikkailevat nukkekotimaailmassa. Nämä Yhdysvalloissa tunnetut animaatiohahmot toimivat sisäänheittäjinä Kide Sciencen online-alustalle, Hoseli-robotin ja hänen ystäviensä tiedeseikkailuihin.

”Se oli meille todella onnistunut PR-kampanja. Gabby’s Dollhousen hahmojen kautta saimme kymmeniätuhansia käyttäjiä Kide Sciencen alustalle. Samalla huomasimme, että Yhdysvalloissa on valtava kysyntä lasten varhaiselle tiedekasvatukselle. Aloimme saada paljon yhteydenottoja sekä potentiaalisilta asiakkailta että yrityksiltä, jotka halusivat tehdä kanssamme yhteistyötä”, Sari kertoo merkittävästä avauksesta Yhdysvalloissa.

Brändioikeudet-Kide-Science

Kide Sciencen ainutlaatuinen tuote ja brändi erottuvat 

Ajoitus Yhdysvaltojen markkinoille menoon oli monella tavalla Kide Sciencelle täydellinen.

Yhdysvalloissa oli tullut voimaan esikoulu-uudistus, jonka mukaan 3-5 vuotiaille lapsille piti alkaa tarjota julkista päiväkotimahdollisuutta. Heillä ei kuitenkaan ollut koulutettuja opettajia tai soveltuvia tiedekasvatusmateriaaleja tälle ikäryhmälle. Kide Sciencella sen sijaan oli tarjota pedagogisesti laadukas, vahvasti visuaalinen ja tarinallinen opetusmateriaali päiväkotien ja opettajien käyttöön. Myös suomalaisen koulutuksen yleinen hyvä maine ja kesäkuussa 2022 saatu Education Finland -palkinto toimivat ovien avaajina.

”Suomen opetushallituksen ja opetusministeriön alaisuudessa toimiva Education Finland oli juuri valinnut meidän alustan Suomen parhaaksi oppimisratkaisuksi, joka on mahdollista skaalata kansainvälisille markkinoille. Saimme siitä hyvää nostetta KIDE SCIENCE -brändille”, Sari toteaa.

Kide Science sai ansaittua huomiota myös Common Sense Mediassa, jossa varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät opettajat arvioivat käyttämiään opetusmateriaaleja tiedekasvatukseen. Kide Science sai arvioinneissa täydet viisi tähteä. Samoihin aikoihin Kide Science osallistui myös koulutusalan merkittävään South by Southwest® konferenssi- ja messutapahtumaan Texasissa, jossa se oli finalistien joukossa leikillisellä tiedekasvatuskonseptillaan.

”Sitten yhtäkkiä aloimmekin saada yhteydenottoja amerikkalaisilta yrityksiltä, jotka halusivat tehdä yhteistyötä tai ostaa tiedekasvatuskonseptimme. Accelerate Learning oli ensimmäisten joukossa. Kaikkiaan saimme yhteydenottoja lähes kymmeneltä taholta ja lähes yhtä aikaa, se oli aika hurjaa!”, Sari muistelee.

Brändioikeudet-Kide-Science

Hoseli-robotti jatkaa Amerikan valloitustaan

Onnistuneen yrityskaupan jälkeen Kide Science jatkaa toimintaansa Suomessa osana Accelerate Learningia. Se pääsee nyt hyötymään ison organisaation paikallisesta myynti- ja markkinointituesta Yhdysvalloissa.

”Tällä hetkellä Kide Sciencella on asiakkaita kymmenessä osavaltiossa, joten Amerikan valloituksessa on vielä paljon tehtävää. Tuntuu kuitenkin helpottavalta, että pienen suomalaisen yrityksen ei tarvitse enää yksin hoitaa myyntiä Yhdysvalloissa tai lähteä perustamaan sinne omaa toimistoa ja markkinointitiimiä”, Sari sanoo.

Hän pitää isona onnistumisena sitä, että uusi omistaja on halunnut säilyttää Kide Science -tiimin Suomessa ja myös tavaramerkkirekisteröinneillä suojatut brändinimet KIDE SCIENCE ja KIDE.

”Accelerate Learning piti KIDE SCIENCE ja KIDE -brändinimiä niin hyvinä, että he ovat halunneet pitää ne elossa. Monet ostajaehdokkaista ja yhteistyötahoista olisivat halunneet vain white label -tuotteen myytäväksi oman brändinimensä alla. Meille ne ehdotukset tuntuivat huonoilta diileiltä.” 

Neuvottelut Accelerate Learningin kanssa sujuivat muutenkin Kide Sciencelle mieluisalla ja positiivisella tavalla.

”Keskustelimme todella paljon heidän tuotepäälliköidensä kanssa tuotteidemme yhteensopivuudesta. Neuvotteluissa ei lähdetty lainkaan liikkeelle due diligence -tyyppisistä asioista talous- ja muun yritysjohdon kanssa. Se vaihe tuli toki myöhemmin, sitten kun yhteinen sävel oli jo löytynyt. Due diligence -vaiheessa oli hyödyllistä ja kätevää, kun pysyin ottamaan maakohtaiset tiedot ja listaukset Kide Sciencen tavaramerkkiportfoliosta Kaulo & Partnersin LegalLandscape -ohjelmistosta”, Sari kertoo.

Pian yrityskaupan jälkeen Kide Sciencen tiedekasvatuskonsepti sai merkittävän tunnustuksen myös Yhdysvalloissa. Lasten varhaiskasvatuksen ammattilaiset eli käytännössä Kide Sciencen asiakkaat valitsivat Kide Sciencen opetusmateriaalit ja online-alustan parhaaksi digitaalisen oppimisen ratkaisuksi: ”The best STEM/STEAM (science, technology, engineering, and mathematics) Instructional Solution”.

Kide Science näkee vahvuutenaan mahdollisuuden tehdä yhteistyötä hyvin monenlaisten tahojen kanssa tulevaisuudessa, ei pelkästään päiväkotien ja varhaiskasvattajien kanssa.

”On monia meille soveltuvia tuotekategorioita ja erilaisia tapoja toteuttaa tiedekasvatusta lapsille. Tulevaisuuden uudet kumppanit voivat olla vaikkapa mediayhtiöitä, julkaisijoita tai toisia tiedekasvatusyrityksiä”, Sari visioi.

Hoseli-robotti, lapset Pii, Kelvin ja Esteri sekä Rouva Jalokaasu ovat aina valmiina uusiin leikkeihin ja tiedeseikkailuihin!

Brändioikeudet-Kide-Science

Tarvitsetko asiantuntija-apua brändisi suojaamisessa tai sopimuksissa kansainvälisten kumppaneiden kanssa? 
Ota yhteyttä!

Varaa maksuton konsultaatio

Lue lisää

Brändioikeudet ja sopimukset – muistilista startup-yrityksille

Bränditarina: Teknologiayhtiö Beneq kasvattaa brändiarvoaan

Bränditarina: Brändioikeuksista kasvua ja arvoa – Lilja the Label® tähyää vastuullisten uimapukujen ykköseksi