Brändien ja tavaramerkkien maailmassa on tärkeää erottautua kilpailijoistaan. Alpa jalostaa Andien kullasta, alpakanvillasta, aikaa kestäviä lempineuleita kasvavalle asiakaskunnalleen. Suojattu alpa® brändi erottautuu premium-laadulla ja yhdistää menestyksellisesti verkkokaupan ja kivijalkamyynnin.
Vuonna 2012 perustettu AlpaFinlandia Oy, kotoisammin Alpa, on onnistunut rakentamaan alun perin pienestä verkkokaupastaan vahvan alpa® brändin, jonka kasvulle ei näy rajoja kotimaassa eikä kansainvälisillä markkinoilla.
Digitaalisen kaupan kehitystä ja kasvua Suomessa edistävä Digital Commerce Finland valitsi Alpan vuoden 2025 kasvuyritykseksi keskisuurten yritysten sarjassa.
Alpan toimitusjohtaja Joona Penttilä pitää voittoa merkittävänä tunnustuksena.

”Alpan tausta on vahvasti verkkokaupassa. Olemme kasvaneet keskisuureksi yritykseksi nimenomaan verkkokauppana aina vuoteen 2022 asti”, Joona taustoittaa.
Tuolloin yrityksessä oli kuitenkin pantu merkille, että kasvuvauhti verkkokaupassa oli alkanut jossain määrin hidastua. Lisäksi etenkin koronan myötä moni jälleenmyyjäliike oli joutunut sulkemaan ovensa. Kivijalkamyynnin yleisestä ahdingosta huolimatta Alpa päätti kulkea rohkeasti vastavirtaan. Se luopui jälleenmyynnistä kokonaan ja alkoi panostaa vahvasti omiin brändimyymälöihin. Tavoitteena oli vauhdittaa samalla myös verkkokaupan kasvua, mutta ennen kaikkea parantaa asiakaspalvelua ja brändikokemusta.
”Halusimme tuoda tuotteet lähemmäksi kuluttajia. Omien brändimyymälöiden perustaminen on ollut meille strateginen, erittäin merkittävä ja myynnillisesti kannattava täydennys verkkokaupan rinnalle. Tällä hetkellä jo puolet liikevaihdosta tulee myymälöiden myynnistä”, Joona kertoo.

Brändioikeudet turvaamaan investointeja
Kasvumahdollisuuksia on nyt paljon. Asiakkaat ylistävät palautteissaan neuleita, joita he haluavat pitää päällään ”aina”, ja palaavat ostoksille yhä uudelleen. Alpa-ilmiö on syntynyt, eikä se rajoitu pelkästään kotimarkkinoille.
“Viimeisen vuoden aikana kansainvälinen markkina on avautunut aivan uudella tavalla. Vientimme on kolminkertaistunut. Alpa-ilmiö on siis todistettavasti toistettavissa myös merkittävästi isommilla markkinoilla kuin pelkästään Suomessa”, Joona sanoo.
Kun Alpan kansainvälisen kasvun mahdollisuudet alkoivat näyttää lupaavilta, yrityksen perustajatiimi halusi huolehtia brändioikeuksien laajentamisesta kansainvälisille markkinoille, jotta miljoonainvestoinnit brändiin, tuotteiden kehittämiseen ja markkinointiin pysyvät turvattuina.
”Meille oli alusta lähtien selvää, että brändinsuojaus on sellainen kokemusta ja erikoisosaamista edellyttävä alue, jonka haluamme ulkoistaa nämä asiat hyvin hallitsevalle kumppanille. Haluamme maksaa siitä, että yrityksemme arvokkain omaisuus eli brändi ja siihen liittyvät oikeudet ovat hyvissä käsissä”, Joona kuvaa.
Hän kertoo tehneensä taustaselvityksiä ja arviointia, mistä löytyisi ”Suomen kovin” osaaminen tavaramerkkialueella, ja keskustelleensa sen pohjalta muutamien eri yrityksiä edustavien tavaramerkkilakimiesten kanssa ennen kumppanivalintaa. Näihin keskusteluihin valikoitui mukaan myös Jani Kaulo.
”Aika nopeasti vakuutuin siitä, että häneltä sitä kompetenssia, kokemusta ja strategista näkemystä brändinsuojaukseen oikeasti löytyy”, Joona kuvaa yhteistyön alkua.
Kun Jani Kaulo perusti oman brändioikeuksiin erikoistuneen lakitoimiston Kaulo & Partnersin syksyllä 2021 kollegansa Maria Puronvarren kanssa, Alpa oli yhtiön ensimmäinen Ulkoistettu lakiosasto -palvelukonseptin kumppaniasiakas.
“Meillä on iso luottamus siihen, että Alpan brändioikeusasioita hoidetaan hyvin. Jani ja Maria ovat myös jaksaneet kärsivällisesti selittää meille tavaramerkkialan käytäntöjä ja juridiikkaa. Yhteistyön myötä olemme oppineet näistä asioista itsekin koko ajan lisää”, Joona kertoo.
Hän sanoo arvostavansa erityisesti aktiivista otetta asioiden hoitamisessa ja perusteltuja toimenpidesuosituksia, jotka tekevät päätöksenteosta helppoa.
”Olemme saaneet todella hyvin ja proaktiivisesti tietoa eri tilanteissa sekä selkeitä toimenpidesuosituksia. Sitä me odotamme tavaramerkki- ja lakikumppanilta, ja sitä me olemme myös saaneet. Suosituksiin on ollut helppo kuitata, että selvä, toteutetaan tämä.”
Brändioikeuksien puolustamista, valvontaa, ennakkotutkimuksia, sopimuskonsultointia
Ulkoistettu lakiosasto -palveluun on sisältynyt monenlaista yhteistyötä brändin arvon kasvattamiseksi ja brändioikeuksiin liittyvien riskien ennakoimiseksi ja taklaamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Keskeistä on ollut paitsi brändiomaisuuden kartuttaminen, myös omien oikeuksien valvonta ja puolustaminen.
Heti yhteistyön alussa oli ratkaistavana tavaramerkkikiista, joka uhkasi estää alpa®-brändinimen rekisteröinnin EU:ssa, ja olisi vaikeuttanut suojauksen laajentamista EU:n ulkopuolisiin maihin. Espanjalainen brändinhaltija vastusti rekisteröintiä vedoten aiempaan hiukan samankaltaiseen brändinimirekisteröintiinsä ja osin hieman päällekkäiseen tavaraluokitukseen. Neuvotteluissa Maria Puronvarsi onnistui hoitamaan kiistan sovinnollisesti, ja alpa® saatiin rekisteröityä EU-alueella tavaramerkkinä kaikille Alpan liiketoiminnan kannalta keskeisille tuotteille ja palveluille.

Sittemmin tavaramerkkioikeuksia on laajennettu keskeisiin kohdemaihin myös EU:n ulkopuolella. Lisäksi on selvitetty tavaramerkin ennakkotutkimuksella alustavasti mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaa tulevaisuudessa myös Yhdysvaltojen haasteellisille mutta houkuttelevan isoille markkinoille. Tätä varten on strategia valmiiksi mietittynä tutkimuksen antaman kilpailijatiedon pohjalta.
Hankittujen yksinoikeuksien myötä Alpa on halunnut huolehtia Kaulo & Partnersille ulkoistetun maailmanlaajuisen tavaramerkkivalvonnan avulla siitä, etteivät muut pääse rekisteröimään alpa®-brändiä liian lähelle tulevia tavaramerkkejä, jotka heikentäisivät oman brändin arvoa ja erottamiskykyä. Valvonnassa on tullut esiin jo useita hakemuksia, joihin reagoimalla on pystytty estämään liian samankaltaisten tavaramerkkien rekisteröinti tuotteille ja palveluille, joihin Alpalla on yksinoikeus oman tavaramerkkinsä kautta.
”Marialta on tullut näistä Alpan liiketoiminnalle haitallisista hakemuksista tietoa hyvissä ajoin ja samalla suositus, miten kannattaa edetä, ja mitä näkökulmia ja kustannuksia asiaan liittyy. Meille tämä on ollut vaivaton tapa puolustaa omia oikeuksia ja brändiä”, Joona sanoo.
Keskeistä yhteistyössä on ollut myös juridinen konsultointi sopimuksissa yhteistyökumppaneiden ja henkilöstön kanssa. Alpalle on laadittu myös tavaramerkkien oikeanlaista käyttöä koskeva ohjeistus.
”Meille on tärkeää, että sopimukset ovat selkeitä kaikille osapuolille, niin vältetään kinastelut jälkikäteen. Esimerkiksi Marian laatima valmistussopimuspohja tuotantokumppaneiden kanssa oli meille tosi merkittävä. Henkilöstön kanssa olemme halunneet sopia myös henkilökuvien ja videoiden käytön periaatteista yrityksen markkinoinnissa”, Joona nostaa esimerkkeinä.

Menestysresepti muotikuplan ulkopuolelta
Suomessa ei ole ruuhkaksi asti Alpan kaltaisia, kannattavaa liiketoimintaa tahkoavia tekstiili- ja muotialan yrityksiä. Alpa on perustamisestaan lähtien pystynyt kasvattamaan myyntiään myös heikommissa suhdanteissa. Mikä on Alpan menestysresepti?
Joonan mukaan kaikki lähtee laadukkaista, pitkäikäisistä ja vastuullisista tuotteista, joita asiakkaatkin arvostavat. Heti perään hän nostaa liiketoimintalähtöisyyden ja sen, että Alpa on ”erittäin numero-orientoitunut yritys”.
”Meillä lasketaan kaikki kustannukset ja tuotteiden katteet tosi tarkasti. Tuotteiden katerakenne on terveellä pohjalla.”
Joona nostaa Alpan vahvuutena myös rohkeuden tehdä asioita omalla tavalla, ”muotikuplan ulkopuolelta”. Hän yllättää kertomalla, ettei kenelläkään viidestä osakkaasta ollut aiempaa tekstiili- tai muotiaan kokemusta. Yrityksen isoin visionääri, alpakanvillaan Perun-reissullaan rakastunut ja liikeidean kehittänyt Heikki Timlin, on koonnut ympärilleen muun tiimin, jolla yhdessä on jo omasta takaa hallussaan lähes kaikki tarvittava liiketoimintakriittinen erikoisosaaminen: verkkokauppa-, talous-, hankinta-, tuotanto-, logistiikka-, varastoautomaatio- ja IT-osaaminen sekä markkinointi ja myynti. Aalto-yliopistossa tekstiilisuunnittelua, pintastruktuureja ja kaavoitusta opiskellut Heikin sisar Ainomaria Haataja suunnittelee alpa®-tuotteet ja niiden erilaiset neulospinnat.
”Meille on iso kilpailuetu, että myymme tuotteet itse sekä verkossa että brändimyymälöissä, ja saamme samalla kerättyä suoraa palautetta asiakkailtamme”, Joona lisää Alpan menestysreseptiin.

Alpan perustaja Heikki Timlin ja suunnittelija Ainomaria Haataja
Pop-up-myymälät kiihdyttävät myyntiä ja kasvua
Suomi on tällä hetkellä Alpan myynnin ja kasvurahoituksen vahva tukijalka. Kotimaassa brändillä on jo erittäin hyvä tunnettuus. Asiakasarvostelujen keskiarvo tuotteille on huikea 4.8 /5. Laatuneuleiden ympärille on kehittynyt myös merkittävä second hand -markkina ja korjauspalvelut. Brändin ovat nostaneet vaatekaappeihinsa luottoneuleina naisten rinnalla miehet, joiden osuus kasvavasta asiakaskunnasta on erittäin merkittävä.
Jo paikkansa vakiinnuttaneiden kotipaikka-Jyväskylän, Helsingin ja Tampereen brändimyymälöiden rinnalle on tänä syksynä noussut rypäs pop-up-myymälöitä Espoon kauppakeskuksiin Selloon, Isoon Omenaan ja Ainoaan. Pop-up-konseptia testattiin jo aiemmin keväällä Oulussa.
”Konseptia on nyt hiottu eteenpäin. Alpalla on valmiina prosessit rekrytointeineen nopeisiinkin uusiin avauksiin sisältäen myös itse suunnitellut ja brändinmukaiset myymäläkalusteet ja vaaterekit, jotka saadaan tehokkaasti kuljetettua lavoina mihin tahansa paikkaan”, Joona kuvaa.
Tavoitteena on laajentaa myymäläverkostoa jo lähitulevaisuudessa ja testata parhaita liikepaikkoja sitä mukaa, kun hyviä uusia ja sopivan kokoisia kauppapaikkoja löytyy.

Kiriikö alpa® ohi ikonisista Suomi-brändeistä?
Joona vertaa Alpaa ja sen kasvavaa myymäläverkosto-visiota ikoniseen Marimekkoon oman myyntinsä kirittäjänä.
”Kyllä meillä ajatellaan jo isosti, että Alpalla on kaikki mahdollisuudet mennä Marimekosta ohi niin Suomessa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla tulevaisuudessa”, Joona sanoo.
Ovet Eurooppaan ovat jo hyvin auki. Siellä erottuvat etenkin isot markkinat kuten Saksa ja Ranska. Digitaalisen markkinoinnin ja kolmen oman verkkokaupan myötä (.fi, .se, .com) kiinnostusta tuotteisiin löytyy laajasti, ja alpa®-neuleita on myyty jo kaikkiin EU-maihin. Alpa ei toisaalta ole halunnut kiirehtiä kasvua liikaa, vaan tuotantoa on nostettu ja kasvua rahoitettu maltilliseen tahtiin tulorahoituksella.
”Meitä toki kiinnostaa rajumpi kasvuloikka. Se edellyttää isompia pääomia, ja keskusteluja on käyty sijoittajien kanssa”, Joona toteaa.
”Sitten kun lähdemme näihin isompiin kansainvälisiin rahoituskuvioihin, suojattu brändi on se meidän arvokkain pääomamme ― myös sijoittajille.”

Tarvitsetko asiantuntija-apua brändisi suojaamisessa tai sopimuksissa kansainvälisten kumppaneiden kanssa?
Ota yhteyttä!