Tänään on kulunut tasan vuosi siitä, kun Suomen ensimmäinen brändioikeuksiin erikoistunut lakitoimisto perustettiin. KAULO & PARTNERS viettää 1-vuotissyntymäpäiväänsä haastavasta maailmantilanteesta huolimatta positiivisissa tunnelmissa. Yhtiön perustajan Jani Kaulon sanoin: “Olemme saaneet hyvän startin ja juna kulkee aikataulussaan”.
Kun yritys täyttää vuoden, on hyvä hetki tehdä katsaus: mitä olemme saaneet aikaan ensimmäisen toimintavuoden aikana ja miltä tulevaisuus näyttää?
Kumppaniasiakkaat
Kuluneen vuoden merkittävin asia on ollut huomata, että brändioikeuksien strategiselle ja kokonaisvaltaiselle hoitamiselle on Suomessa kysyntää. Olemme saaneet ennen kaikkea asiakkaita, joille brändioikeudet ja niiden arvon kasvattaminen on tärkeää, ja joille brändioikeuksien suojaaminen, puolustaminen ja kaupallistaminen ovat strateginen osa liiketoimintaa.
”Saimme ensimmäisen sopimusriitaan liittyvän toimeksiannon jo samana päivänä, kun yhtiö perustettiin. Pääsimme heti asiakastyöhön kiinni”, Jani Kaulo muistelee hauskaa sattumaa.
”Tämä oli psykologisesti merkittävä toimeksianto, koska avajaispäivä on tärkeä suunnannäyttäjä.”
Hyppy pois perinteisestä, asemansa markkinoilla jo vakiinnuttaneesta isosta toimistosta startup-yritykseen ilman asiakkaita keskellä koronapandemiaa vaati uskallusta, mutta kokemuksen kautta hankittu asiantuntijuus, vahva usko omaan liikeideaan ja tapaan tehdä asioita omalla tavalla ovat kantaneet.
”Aloitimme asiakashankinnan nollasta. Vuoden aikana olemme saaneet tehdä yhteistyötä brändioikeus- ja sopimusasioissa jo lähes viidenkymmenen kotimaisen ja ulkomaisen brändinhaltijan kanssa. Myös ilahduttavan moni vanhoista tutuista asiakkaistamme on halunnut seurata, luottanut meihin ja uskaltanut lähteä kumppaniasiakkaiksemme nuoren toimistomme alkutaipaleella”, Jani Kaulo sanoo kiitollisena.
”Meille oli äärimmäisen tärkeää, että saimme heti viime syksynä aiempaan hyvään yhteistyöhön perustuen kumppaniasiakkaaksemme suomalaisen pörssiyhtiön sekä merkittäviä toimeksiantoja kahdelta maailman tunnetuimpien brändien haltijoilta top 10-listalta. Saimme siitä hyvän startin, ja yhteistyö jatkuu.”
KP LegalLandscape®
Koska tiimissämme on kokenut ohjelmistonkehittäjä, kehitimme jo ensimmäisten kuukausien aikana oman KP Legal Landscape®ohjelmiston, joka on ensimmäinen juuri brändioikeus- ja sopimusportfolion hallintaan suunniteltu SaaS-palvelu.
Oma ohjelmistokehitys on mahdollistanut sen, että yhtiön ensimmäinen digitaalinen palvelu on voitu tuoda kumppaniasiakkaidemme käyttöön poikkeuksellisen nopeassa aikataulussa.
Nyt ohjelmistoa ollaan jo viemässä maailmalle, ja sitä jatkokehitetään koko ajan paremmaksi.
IPR Innovaatiopalkinto
Toukokuussa 2022 Kaulo & Partners valittiin kolmen finalistin joukosta yleisöäänestyksen perusteella runsaalla äänten enemmistöllä vuoden IPR-innovaatiopalkinnon voittajaksi IPR University Centerin järjestämässä vuosittaisessa IPR-alan kotimaisessa päätapahtumassa, IPR Gaalassa. Palkinnon perusteluista ja muista tilaisuudessa palkituista voit lukea lisää IPR University Centerin uutiskoosteesta.
”Tunnustus on meille merkittävä. Se kertoo, että olemme pystyneet jo vajaassa vuodessa aidosti uudistamaan tavaramerkki- ja lakialaa omalla tavallamme hoitaa suomalaisyritysten brändioikeusasioita strategia edellä.”
Kansainväliset tunnustukset
Yksivuotias Kaulo & Partners on ehtinyt saada myös kansainvälistä tunnustusta.
Maaliskuussa 2022 nousimme uutena yrityksenä suoraan IPR-alalla paikkansa vakiinnuttaneelle ja arvostetulle MIP IP STARS -listalle. Se kertoo siitä, että asiantuntijamme ja heidän kokemuksensa tunnetaan jo laajasti ja heidän palveluihinsa luotetaan tavaramerkkialalla myös Suomen ulkopuolella. Kansainvälinen henkilökohtaisiin suhteisiin perustuva partneriverkostomme on vahva.
Jani Kaulo on saanut tänä vuonna myös henkilökohtaista tunnustusta kahdessa muussakin kansainvälisessä arvioinnissa. Tavaramerkkialan yrityksiä arvioiva World Trademark Review (WTR) listaa hänet tavaramerkkialan johtavien asiantuntijoiden sarjaan. Hänet on nimetty myös WIPR Leaders 2022 -listalle Suomessa.
Tuttu tiimi
Yrityksessä on kuitenkin myös jotain vuotta vanhempaa, nimittäin toisensa entuudestaan tuntevat osakkaat. Kaiken aikaansaadun takana on osaava ja oikein roolitettu tiimi, jolla on yhteinen visio.
Jani Kaulo ja Maria Puronvarsi hoitavat vaativat juridiset asiat, Karolina Tallberg on kokenut brändioikeussalkkujen hoitaja ja Anne Suutala hoitaa markkinoinnin ja viestinnän lisäksi kaikki toimiston pyörittämiseen liittyvät asiat.
"Iso haaste tulee olemaan ensimmäisten uusien rekrytointien onnistuminen. Pelkkä asiantuntijuus ei riitä, vaan uusien tiimiläisten on jaettava sama näkemys asiakkuuksien hoidosta ja tavastamme palvella asiakkaita", Jani Kaulo pohtii.
IPR Gaala, kuva Paula Osenius
Uusi toimintatapa ja visio
Se miten Kaulo & Partners haluaa palvella kumppaniasiakkaitaan kytkeytyy ajatukseen yksittäisiä toimeksiantoja syvemmästä kumppanuudesta ja sen mahdollistamasta proaktiivisesta palvelusta. Tyypillisesti palvelu käynnistyy käytännönläheisen brändioikeusstrategian laatimisella yritykselle.
“Olemme saaneet brändioikeusstrategiatyöpajoistamme hyvää palautetta. Ne ovat luonteeltaan hyvin koulutuksellisia sessioita ja auttavat hahmottamaan, mihin kaikkeen brändioikeudet liittyvät yrityksen liiketoiminnassa”, Jani Kaulo kuvaa.
"Missiomme on, ei enempää eikä vähempää, kuin nostaa suomalaisten pk-yritysten brändioikeudet uudelle tasolle ja kasvattaa niiden arvoa pitkäjänteisesti. Tämä lähtee liikkeelle brändioikeusstrategiasta, jota päivitetään säännöllisesti ja joka jalkautetaan päivittäiseen toimintaan.“
Seuraava katsauksemme on luvassa ensi vuoden alussa, jolloin voimme jo tarkastella ensimmäisen täyden tilikauden lukuja.
”Alan yritysten viime vuoden tilinpäätöslukujen perusteella näyttää siltä, että hyvään johtamiseen ja asiantuntijoihin panostaneet toimistot ovat kasvattaneet toimintaansa. IPR-osaamiselle on siis kysyntää", Jani Kaulo tiivistää.