Väärennettyjen tuotteiden määrä ja arvo ylsivät viime vuonna ennätyslukemiin. ”Väärennetyt tuotteet ja muut brändioikeuksien loukkaukset ovat siirtyneet jo vuosien ajan yhä enenevissä määrin verkkoon, joten online-valvonnan merkitys brändinhaltijoille sekä systemaattinen reagointi loukkauksiin korostuvat entistä enemmän”, lakimiehemme Maria Puronvarsi sanoo.
Euroopan komission vero- ja tulliliitto (DG TAXUD) sekä EU:n teollisoikeuksien virasto (EUIPO) julkaisivat lokakuussa 2025 raportin, joka sisältää tuoteväärennöksiä koskevat viimeisimmät tilastot perustuen poliisin, tullin ja markkinavalvontaviranomaisten toimittamiin tietoihin.
Raportin mukaan vuonna 2024 EU:n rajoilla ja sisämarkkinoilla pysäytettiin noin 112 miljoonaa väärennettyä tuotetta, joiden arvioitu arvo ylitti 3,8 miljardia euroa. Luvut ovat ennätyksellisen suuria.
Noin 74 % tuotteista koostui CD-/DVD-levyistä ja ohjelmistotuotteista, leluista, vaatteista, asusteista, savukkeista ja sähkösavukkeista, hajuvesistä ja kosmetiikasta. Kiina on edelleen ensisijainen alkuperämaa pysäytettyjen tuotteiden määrän perusteella. Perässä tulevat Turkki ja Arabiemiraatit. Noin 90 % immateriaalioikeuksia loukkaavien tuotteiden määrästä ja arvosta pysäytetään seitsemässä EU-jäsenvaltiossa.
Mitkä ovat brändinhaltijoiden keinot taistella tuoteväärennöksiä vastaan?
Brändioikeusstrategian merkitys korostuu
Marian mukaan on tärkeää, että yrityksillä on brändioikeusstrategia, jossa on jo etukäteen mietitty ja sovittu, miten omia brändioikeuksia valvotaan ja puolustetaan.
”Strategian merkitys korostuu myös tuoteväärennösten vastaisessa työssä. On tärkeää, että yrityksillä on brändioikeusstrategia, jossa on jo etukäteen päätetty, miten omia brändioikeuksia valvotaan ja miten niitä puolustetaan. Väärennetyt tuotteet ja brändioikeuksien loukkaukset ovat siirtyneet jo vuosien ajan yhä enenevissä määrin verkkoon, joten online-valvonta ja aktiivinen reagointi verkossa tapahtuviin loukkauksiin on entistäkin tärkeämpää brändinhaltijoille”, Maria sanoo.
Markkina- ja kilpailijavalvontaa on tärkeää tehdä yrityksen oman henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden toimesta. Valvonnan tehostamiseksi etenkin tavaramerkki- ja verkkotunnusrekistereiden, markkina-alustojen (muun muassa Amazon, eBay ja Alibaba) sekä verkkosisältöjen ja somekanavien valvontaan kannattaa käyttää lisäksi tukena ulkopuolista asiantuntijapalvelua.
Asiantuntijayrityksillä kuten Kaulo & Partnersilla on käytössään tehokkaat ohjelmistotyökalut loukkausten havaitsemiseksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja kattavasti.
Tullivalvonta tärkeä osa tuoteväärennösten vastaista taistelua
Monille globaaleille brändeille tuoteväärennökset ovat iso ongelma. Ne heikentävät alkuperäisen brändin mainetta huonolaatuisilla tai jopa hengelle ja terveydelle vaarallisilla tai haitallisilla tuotteilla. Ongelman merkittävyyttä kuvaa hyvin se, että tuoteväärennökset ovat maailmanlaajuisesti toiseksi suurin laiton tulolähde heti huumekaupan jälkeen.
Tuoteväärennökset ovat myös yksi brändioikeusloukkauksen muoto. Ne pyrkivät antamaan vaikutelman aidosta tuotteesta ja erehdyttämään kuluttajia ja muita kohderyhmiä.
Brändinhaltijoille yksi hyvin merkittävä keino torjua tuoteväärennöksiä on tullivalvonta. Kun brändinhaltijalla on voimassa oleva tullivalvontasopimus, tulli pystyy kussakin maassa pysäyttämään rajalla tuotteita, joita se epäilee tuoteväärennöksiksi. Jos ne vahvistuvat väärennökseksi, tuotteet pystytään tuhoamaan tehokkaasti ennen kuin ne pääsevät kaupallisille markkinoille asti.
”Tällaista tuoteväärennösten vastaista työtä teemme aktiivisesti Kaulo & Partnersilla globaaleilla markkinoilla toimivien brändinhaltijoiden edustajana Suomessa. Autamme tullivalvonta-asioissa, paikallisessa markkinavalvonnassa sekä kaikissa tuoteväärennöksiin liittyvissä juridisissa toimissa.”
Edustamme maailman merkittävimpiä brändinhaltijoita
REACT – The Anti-Counterfeiting Network on kansainvälinen tuoteväärennöksiä vastaan taisteleva yhteisö, jonka jäseninä on maailman merkittävimpiä brändinhaltijoita. Tällä hetkellä sen jäseninä on noin 350 brändinhaltijaa, jotka ovat halunneet yhdistää voimansa taistelussa tuoteväärennöksiä ja brändioikeuksiensa loukkauksia vastaan.
REACT tarjoaa brändinhaltijoille tehokkaan väylän puuttua oikeuksiensa loukkauksiin eri maissa REACTin paikallisen kumppaniverkoston avulla. Kaulo & Partners on REACTin virallinen yhteistyökumppani Suomessa. REACT-partnerina autamme brändinhaltijoita taistelemaan tuoteväärennöksiä vastaan.
Tuoteväärennösten vastaiset toimet kattavat tullivalvonnan lisäksi erilaisten kauppojen, myymälöiden, tapahtumien sekä internetin suomalaisten huutokauppa- ja myyntisivustojen tutkimus- ja valvontatoimenpiteitä sekä testiostoja väärennösten tunnistamiseksi. Brändioikeuksien loukkaustapauksissa lähetämme kieltokirjeitä oikeuksien loukkaajille tuoteväärennösten saamiseksi pois markkinoilta. Tarvittaessa puolustamme asiakkaidemme brändioikeuksia tuomioistuimissa.