Miksi tavaramerkin rekisteröinti on tärkeää? Miksi yritysten kannattaa lähteä panostamaan tavaramerkkien suojaamiseen jo alusta asti? Missä vaiheessa kannattaa konsultoida IPR-asiantuntijaa? Nämä ovat yrityksille olennaisia tavaramerkin suojausta koskevia pohdintoja, kirjoittaa blogissaan lakiharjoittelijamme Aida Salomaa.
Tavaramerkin rekisteröinti on tärkeä toimenpide jo yrityksen alkumetreillä, jotta tuotteen tai palvelun nimen tai muun kaupallisen tunnuksen ympärille rakennettu brändiarvo tulee yksinoikeudella yrityksen hyödyksi. Tavaramerkin suojaaminen turvaa brändin, mikä puolestaan nostaa tuotteen tai palvelun arvoa.
Markkinoilla voi olla useita kilpailevia tuotteita, jolloin pienillä eroilla ja brändillä on suuri merkitys kuluttajien, sijoittajien tai kilpailevien yritysten ostopäätöksiin. Tavaramerkin rekisteröinti lisää kuluttajien luottamusta, nostaa tuotteen tai palvelun arvoa sekä voi lisätä asiakasuskollisuutta ja myyntiä. Se myös viestii yrityksen luottamuksesta omaan tuotteeseensa.
Tavaramerkkiasiantuntija auttaa hyödyntämään mahdollisuudet täysimääräisesti
Tavaramerkin suojaamisessa ja brändioikeuksien hallinnassa kannattaa kääntyä IPR-asiantuntijan puoleen jo varhaisessa vaiheessa, jotta voidaan välttää virheet ja maksimoida tavaramerkin tarjoamat hyödyt. Tavaramerkki toimii tunnusmerkkinä, jonka kuluttajat yhdistävät tiettyihin tuotteisiin ja palveluihin. Tavaramerkin rekisteröinti antaa yritykselle laillisen omistusoikeuden tuotteen tai palvelun nimeen ja/tai kaupalliseen tunnukseen, esimerkiksi logoon. Tavaramerkkisuojan kaikki monipuoliset mahdollisuudet hyödyntääkseen asiantuntijan konsultointi antaa parhaat lähtökohdat oikeasuhtaisesti mitoitetun suojan hankkimiseksi.
Tavaramerkkisuojan parhaimpia puolia on myös se, että se on haluttaessa ikuinen oikeus, jos tavaramerkin uudistamisesta huolehditaan aina ajallaan. Yrityksillä on perusteet ryhtyä oikeudellisiin toimiin, mikäli heidän brändioikeuksiaan loukataan. Tavaramerkin suojaaminen estää muita käyttämästä samankaltaista merkkiä, joka voisi aiheuttaa sekaannusta markkinoilla. Tämän suojan turvaamiseksi yrityksen kannattaa hakea apua IPR-alan ammattilaisilta, jotta omien brändioikeuksien valvontaa ei myöskään unohdeta.
Tavaramerkin rekisteröinti - Yksinoikeus tavaramerkkiin parantaa kilpailukykyä markkinoilla
Tavaramerkin suojaaminen voi kasvattaa merkittävästi yrityksen arvoa. Tuote tai palvelu on kilpailukykyisempi markkinoilla, kun tavaramerkki on rekisteröity ja yrityksellä on yksinoikeus sen käyttöön. Yrityksen alkumetreillä tavaramerkin suojaaminen on kannattava sijoitus tulevaisuutta varten. Tavaramerkki voi olla arvokas aineeton omaisuus, jonka arvo kasvaa yrityksen suosion mukana.
Tavaramerkin rekisteröinti on viisasta myös jälleenmyyntiä ajatellen. Osalle tavaramerkin rekisteröinti saattaa olla edellytys kaupankäynnille. Tavaramerkkiä on mahdollista hyödyntää myös useilla muilla kaupallisilla tavoilla, esimerkiksi erilaisilla lisensointi- ja franchising-järjestelyillä. Tavaramerkin rekisteröinnin arvolla ei ole kattorajaa, sillä immateriaalioikeuksien arvo voi nousta rajattomasti.
Brändinimi kannattaa lukita jo yrityksen alkutaipaleella
Startupeille oikea-aikainen tavaramerkin suojaaminen on äärimmäisen tärkeää. Mikäli yrityksellä on kansainväliset kasvutavoitteet, brändi kannattaa lukita jo alkuvaiheessa. Joskus brändiä on saatettu alkaa rakentaa ilman riittäviä ennakkoselvityksiä, ja vasta myöhemmin huomataan, ettei tavaramerkkiä voida suojata rekisteröinnillä tai edes käyttää tuotteiden tai palveluiden brändinimenä tavoitelluilla kansainvälisillä kohdemarkkinoilla. Tämä voi aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia, ja jo tunnetuksi tulleen brändinimen vaihtaminen tarkoittaa ylimääräistä brändinrakennustyötä. Ammattilaisen avulla voidaan myös varmistaa, että suunnitellut tavaramerkit ovat vapaana ja suojattavissa eivätkä loukkaa muiden oikeuksia.
Konsultoidessa tavaramerkkisuojauksen asiantuntijaa jo alkumetreillä, yritys tietää, miten ja missä omat tavaramerkit kannattaa suojata rekisteröinneillä, miten tavaramerkkejä tulisi käyttää ja onko suunniteltu tavaramerkki vapaana tai suojattavissa. Näin toimimalla yritys suojaa myös itseään loukkaamasta muiden brändioikeuksiin. Tavaramerkin rekisteröinti antaa yritykselle oikeuden ja vankan pohjan ryhtyä oikeustoimiin mahdollisia rikkomuksia vastaan. Tämä voi estää muiden yritysten tai henkilöiden pyrkimykset hyödyntää yrityksen mainetta tai tuotteiden suosiota ilman lupaa.
Tavaramerkin suojaaminen on olennainen osa yrityksen brändistrategiaa. Suojaamisen avulla varmistetaan, että yrityksen brändiarvo ja kilpailukyky ovat turvattuja ja brändin markkinointiponnisteluihin laitetut resurssit pysyvät yrityksen hyötynä. Oikein ajoitettu ja toteutettu tavaramerkin suojaaminen on investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti yrityksen kasvun ja menestyksen myötä.
Onko tavaramerkin rekisteröinti ajankohtaista yrityksellesi? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja anna meidän varmistaa, että brändisi on suojattu alkumetreitä asti.
Lue lisää
Rekisteröi tavaramerkkisi – vakiintumiseen ei kannata luottaa
Mitä tarkoittaa tavaramerkin erottamiskyky ja miksi se on tärkeä?