Mitä brändinhaltijat voivat oppia yhdysvaltalaisen pikaruokaketju McDonald’sin ja irlantilaisen Supermac’sin välisestä tavaramerkkiriidasta? Myös laajasti tunnettu ikoninen tavaramerkki voi menettää palan suojastaan, ellei brändinhaltija pysty toimittamaan riittävän laadukasta näyttöä sen todellisesta käytöstä kaikille rekisteröinnin kattamille tuotteille ja palveluille. 

Euroopan yleisen tuomioistuimen tuoreen päätöksen myötä pikaruokajätti McDonald's menetti osittain yhden BIG MAC -tavaramerkkirekisteröinneistään EU:ssa. Tuomioistuimen mukaan McDonald’s ei pystynyt esittämään riittävää näyttöä tavaramerkkinsä käytöstä kanahampurilaisten ja pikaruokaravintolapalveluiden kaupallisena tunnuksena EU:n alueella. Tavaramerkin rekisteröinti jäi siten voimaan ainoastaan naudanlihasta valmistetuille hampurilaistuotteille.

Kilpailija voi vaatia tavaramerkin kumoamista käyttämättömyyteen vedoten 

McDonald'sille – ja muille suurille brändeille – tuomio toimii muistutuksena siitä, että maine ja tunnettuus eivät takaa rekisteröinnin pysymistä voimassa tilanteessa, jossa kilpailija haastaa rekisteröinnin ja pyrkii kumoamaan sen käyttämättömyyteen vedoten.

Riitatilanteessa brändinhaltijalla on velvollisuus todistaa tavaramerkkinsä todellinen käyttö rekisteröinnin kattamille tuotteille ja palveluille yksityiskohtaisesti ja kattavasti tietyllä maantieteellisellä alueella. Tavaramerkin käyttöä ei voida todistaa todennäköisyyksillä tai olettamuksilla.

“On tärkeää muistaa, että tavaramerkkioikeudet perustuvat tavaramerkin käyttöön. On tavallista, että yritykset käyttävät tavaramerkkejä myös taktisina aseina kilpailijoitaan vastaan, kuten tämäkin jo vuonna 2017 alkanut tavaramerkkiriita McDonald’sin ja Supermac’sin välillä osoittaa. Tällaisiin tilanteisiin tulee varautua jo ennalta brändioikeusstrategiassa. Tavaramerkkien oikeanlainen käyttö sekä käyttöä koskevan laadukkaan ja kattavan materiaalin kerääminen ovat ensiarvoisen tärkeä osa jokaisen yrityksen brändioikeusstrategiaa”, sanoo lakimiehemme Maria Puronvarsi.

Brändioikeusstrategia varmistaa, että brändioikeudet pysyvät voimassa ja kasvattavat arvoaan

Case BIG MAC osoittaa, että tunnettujenkaan tavaramerkkien omistajat eivät voi nojautua olettamukseen, että on itsestään selvää, että tavaramerkkioikeudet pysyvät voimassa ilman systemaattista huolenpitoa brändioikeuksista, tavaramerkkien oikeanlaisesta käytöstä sekä huolellisesta käyttönäytön keräämisestä.

Tämän vuoksi kaikenkokoiset yritykset hyötyvät brändioikeusstrategiasta, joka varmistaa yhtiön brändioikeusportfolion strategisen, tehokkaan ja kokonaisvaltaisen hoidon.

”Laadimme asiakkaillemme käytännönläheisiä brändioikeusstrategioita, joissa on otettu huomioon myös nämä asiat. Osana strategiaa laadimme ohjeistukset myös tavaramerkkien oikeanlaisesta käytöstä ja vahvan todistusaineiston keräämisestä systemaattisesti alueittain. Näin brändinhaltijat voivat kasvattaa tavaramerkkiensä arvoa ja varmistaa näiden arvokkaiden yksinoikeuksiensa säilyttämisen”, kertoo Maria Puronvarsi.

Haluatko kasvattaa pitkäjänteisesti brändioikeuksiesi arvoa? Ota yhteyttä!

Varaa maksuton konsultaatio

Lue lisää

Brändiarvo kasvuun brändioikeusstrategian avulla