Tavaramerkitkin siirtyvät virtuaalimaailmaan. Ensimmäiset globaalit brändinhaltijat ovat alkaneet suojata tavaramerkkejään virtuaalisille tuotteille ja palveluille.
McDonald's on hakenut tavaramerkkirekisteröintejä virtuaaliselle ravintolalle, virtuaaliselle ruualle, virtuaalisille juomille ja tapahtumille. Se suunnittelee avaavansa ravintolan metaversessa. Myös toinen merkittävä yhdysvaltalainen ruokaketju Panera Bread on jättänyt tavaramerkkihakemuksia rakentaakseen virtuaalisia ravintoloita ja muita digitaalisia palveluita.
Ruokaketjujen lisäksi myös Walmartin, Microsoftin, Niken, Skechersin ja tietysti Metan (ent. Facebook) on raportoitu tehneen tavaramerkkihakemuksia virtuaalisille tuotteille ja palveluille. Tämä joukko yrityksiä tulee varmasti kasvamaan.
Aikooko yrityksesi olla mukana metaversessa?
Tavaramerkkien suoja rajoittuu niihin tuotteisiin tai palveluihin, joille rekisteröintiä on aikoinaan haettu. Sen vuoksi tavaramerkkisalkun täydentäminen uusilla rekisteröinneillä on usein tarpeen sen varmistamiseksi, että suoja on selkeä ja kiistaton myös kaikkien niiden uusien tuotteiden tai palveluiden osalta, joita yritys aikoo tulevaisuudessa myydä brändinsä alla.
Käytännön näkökulmasta katsottuna uudet tavaramerkkirekisteröinnit ovat paras keino varmistaa, että yrityksellä on käytettävissään kaikki työkalut myös brändioikeuksiensa valvomiseksi ja loukkauksiin puuttumiseksi – myös virtuaalimaailmassa ja metaversessa.
Metaverse on megatrendi vuonna 2022
Metaversen odotetaan olevan internetin uusi aikakausi. Metaverse voidaan nähdä virtuaalisena 3D-maailmana, joka sisältää vuorovaikutteisia ja yhteistyötä vaativia tiloja. Nämä tarjoavat ihmisille erilaisia kokemuksia virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologioiden avulla. Termi on yhdistetty etuliitteestä meta, joka tarkoittaa 'yli', 'tuolla puolen', tois-', 'jälki-' sekä loppuosasta verse, joka on johdettu universumista.
Monet teknologiajätit investoivat nyt voimakkaasti metaversen innovatiivisiin virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologioihin. Megatrendi sai vauhtia lokakuussa 2021, kun markkina-arvoltaan yksi maailman suurimmista yhtiöistä, Facebook, vaihtoi nimensä muotoon Meta ja kertoi sen myötä keskittyvänsä oman metaversuminsa kehittämiseen.
Tammikuussa 2022 Microsoft ilmoitti ostavansa jättisummalla Activision Blizzardin, yhden maailman menestyneimmistä pelialan yhtiöistä, tarkoituksenaan kehittää edelleen omaa metaverse-teknologiaansa.
Sijoittaja.fi arvioi, että metaverse on vuoden 2022 tärkein megatrendi ja teknologiasijoittamisen seuraava iso ja kasvava kohde.