Kaulo & Partners toimii aktiivisesti startup-yhteisöissä kouluttajana brändioikeus- ja sopimusasioissa, ja tarjoaa lisäksi startup-yrityksille maksutonta neuvontaa. Keräsimme yhteen keskeiset asiat, joita jokaisen kasvunälkäisen startup-yrityksen kannattaa pohtia.

Brändioikeus- ja sopimusteema on ajankohtainen myös tänään 9. marraskuuta, kun Jani Kaulo kouluttaa Aaltoes-kasvuyrittäjyysyhteisöä Aalto-yliopiston Startup Saunalla. Tätä aiemmin brändioikeudet olivat startup-yritysten pohdittavina 17. lokakuuta, kun Maria Puronvarsi neuvoi Kiuas Accelerator -ohjelmaan osallistuvia alkuvaiheen yrityksiä. Koulutimme myös keväällä Helsinki Incubator Biospere – Bio & Circular Economy -ohjelman startup-yrityksiä.

Kokosimme yhteen keskeiset asiat ja toimenpiteet, joita jokaisen startup-yrityksen tulisi pohtia.

Muistilista startup-yrityksille

  1. Valitse yrityksellesi ja tuotteillesi tai palveluillesi juridisesti vahva eli erottamiskykyinen brändinimi. Vältä suoraan kuvailevia eli rekisteröintikelvottomia brändinimiä, jos panostat brändin rakentamiseen.

  2. Tunnista yrityksesi kaikki muutkin brändielementit. Brändi muodostuu erilaisista elementeistä, kuten sanoista, kuvioista, niiden yhdistelmistä, iskulauseista, tuotteiden ja pakkausten ulkomuodoista, väreistä, äänistä, musiikista, tuoksuista jne. Valitse niistä kaupallisesti tärkeimmät.

  3. Varmista, että sinulla on oikeus käyttää ja pystyt rekisteröimään valitsemasi brändinimen ja muut keskeiset brändielementit. Ennakkotutkimukset nimen käytettävyydestä ja rekisteröitävyydestä turvaavat liiketoimintaasi.

  4. Suojaa yrityksesi keskeiset brändielementit oikeuksien rekisteröinnillä. Rekisteröinnit antavat haltijalleen yksinoikeuden hyödyntää näitä brändielementtejä kaupallisesti.

  5. Brändioikeuksiesi turvaamiseksi tee aktiivista valvontaa ja puolusta oikeuksiasi tarvittaessa.

  6. Kun laajennat liiketoimintaa uusille markkinoille ja lanseeraat uusia tuotteita tai palveluita, tee ennakkotutkimukset brändinimen käytettävyydestä ja rekisteröitävyydestä etukäteen ennen lopullisten päätösten tekemistä. Muista pitää brändioikeusportfolio ajan tasalla.

  7. Varmista, että yrityksesi ja kaikki yhteistyökumppanisi käyttävät tavaramerkkejäsi oikein.

  8. Hyödynnä brändioikeuksiasi aktiivisesti oman liiketoiminnan tukena. Muista myös lisensointi ja yhteisbrändäys mahdollisuuksina.

  9. Tee aina kattavat kirjalliset sopimukset kaikkien yhteistyökumppaneiden kanssa. Turvaa brändioikeutesi kaikissa kaupallisissa sopimuksissasi sisällyttämällä niihin erittäin tärkeät IPR-lausekkeet.

  10. Riskit kasvavat kansainvälisillä markkinoilla. Tunnista ja analysoi, mitkä IPR-riskit ovat yrityksellesi suurimmat.

  11. Hyödynnä saatavilla olevaa julkista rahoitusta kattamaan brändioikeuksiin ja sopimuksiin tehtäviä investointeja (Business Finland, EUIPO:n SME Fund, Ely).

Kun haluat kasvattaa brändioikeuksiesi arvoa pitkäjänteisesti, tarjolla on asiantuntija-apua. Ota yhteyttä!

Varaa maksuton konsultaatio

Brändioikeudet_Kaulopartners

Maria Puronvarsi, maria.puronvarsi@kaulopartners.fi, +358 40 669 0527
Jani Kaulo, jani.kaulo@kaulopartners.fi, +358 40 637 5442