Kaulo & Partners toimii aktiivisesti startup-yhteisöissä kouluttajana brändioikeus- ja sopimusasioissa, ja tarjoaa lisäksi startup-yrityksille maksutonta neuvontaa. Keräsimme yhteen keskeiset asiat, joita jokaisen kasvunälkäisen startup-yrityksen kannattaa pohtia.
Brändioikeus- ja sopimusteema on ajankohtainen myös tänään 9. marraskuuta, kun Jani Kaulo kouluttaa Aaltoes-kasvuyrittäjyysyhteisöä Aalto-yliopiston Startup Saunalla. Tätä aiemmin brändioikeudet olivat startup-yritysten pohdittavina 17. lokakuuta, kun Maria Puronvarsi neuvoi Kiuas Accelerator -ohjelmaan osallistuvia alkuvaiheen yrityksiä. Koulutimme myös keväällä Helsinki Incubator Biospere – Bio & Circular Economy -ohjelman startup-yrityksiä.
Kokosimme yhteen keskeiset asiat ja toimenpiteet, joita jokaisen startup-yrityksen tulisi pohtia.
Muistilista startup-yrityksille
- Valitse yrityksellesi ja tuotteillesi tai palveluillesi juridisesti vahva eli erottamiskykyinen brändinimi. Vältä suoraan kuvailevia eli rekisteröintikelvottomia brändinimiä, jos panostat brändin rakentamiseen.
- Tunnista yrityksesi kaikki muutkin brändielementit. Brändi muodostuu erilaisista elementeistä, kuten sanoista, kuvioista, niiden yhdistelmistä, iskulauseista, tuotteiden ja pakkausten ulkomuodoista, väreistä, äänistä, musiikista, tuoksuista jne. Valitse niistä kaupallisesti tärkeimmät.
- Varmista, että sinulla on oikeus käyttää ja pystyt rekisteröimään valitsemasi brändinimen ja muut keskeiset brändielementit. Ennakkotutkimukset nimen käytettävyydestä ja rekisteröitävyydestä turvaavat liiketoimintaasi.
- Suojaa yrityksesi keskeiset brändielementit oikeuksien rekisteröinnillä. Rekisteröinnit antavat haltijalleen yksinoikeuden hyödyntää näitä brändielementtejä kaupallisesti.
- Brändioikeuksiesi turvaamiseksi tee aktiivista valvontaa ja puolusta oikeuksiasi tarvittaessa.
- Kun laajennat liiketoimintaa uusille markkinoille ja lanseeraat uusia tuotteita tai palveluita, tee ennakkotutkimukset brändinimen käytettävyydestä ja rekisteröitävyydestä etukäteen ennen lopullisten päätösten tekemistä. Muista pitää brändioikeusportfolio ajan tasalla.
- Varmista, että yrityksesi ja kaikki yhteistyökumppanisi käyttävät tavaramerkkejäsi oikein.
- Hyödynnä brändioikeuksiasi aktiivisesti oman liiketoiminnan tukena. Muista myös lisensointi ja yhteisbrändäys mahdollisuuksina.
- Tee aina kattavat kirjalliset sopimukset kaikkien yhteistyökumppaneiden kanssa. Turvaa brändioikeutesi kaikissa kaupallisissa sopimuksissasi sisällyttämällä niihin erittäin tärkeät IPR-lausekkeet.
- Riskit kasvavat kansainvälisillä markkinoilla. Tunnista ja analysoi, mitkä IPR-riskit ovat yrityksellesi suurimmat.
- Hyödynnä saatavilla olevaa julkista rahoitusta kattamaan brändioikeuksiin ja sopimuksiin tehtäviä investointeja (Business Finland, EUIPO:n SME Fund, Ely).
Kun haluat kasvattaa brändioikeuksiesi arvoa pitkäjänteisesti, tarjolla on asiantuntija-apua. Ota yhteyttä!
Maria Puronvarsi, maria.puronvarsi@kaulopartners.fi, +358 40 669 0527
Jani Kaulo, jani.kaulo@kaulopartners.fi, +358 40 637 5442