Autamme laatimaan yrityksesi edut turvaavat kaupalliset sopimukset, jotka ehkäisevät mahdollisia riitoja jo ennalta.


Myyntisopimukset ja ostosopimukset

Myyntisopimukset ja ostosopimukset ovat kaupallisia sopimuksia, jotka säätelevät tuotteen tai palvelun myyntiä ja ostamista. Myyntisopimus on sopimus, jossa myyjä sitoutuu luovuttamaan omaisuuden ostajalle tiettyä hintaa vastaan. Ostosopimus on sitova sopimus, jossa ostaja sitoutuu ostamaan ja myyjä myymään tietyn määrän tiettyjä tuotteita tai palveluita sovittuun hintaan ja ehdoin. Ne määrittelevät myös molempien osapuolten oikeudet ja velvollisuudet kaupan suorittamiseksi.


Tyypillisesti myyntisopimuksissa ja ostosopimuksissa sovitaan vähintään seuraavista asioista:

  • Osapuolet

  • Sopimuksen kohde: Määritellään tuotteet ja palvelut, joita myydään/ostetaan.

  • Hinta ja maksuehdot: Sovitaan hinnasta ja maksuehdoista, kuten maksutavoista, laskutuksesta ja maksuaikatauluista.

  • Toimitus: Sovitaan toimituspaikka ja -aika.

  • Omistusoikeuden siirtyminen: Määritellään, miten ja milloin omistusoikeus siirtyy ostajalle.

  • Tarkastus ja hyväksyntä: Sovitaan tuotteen tarkastus- ja hyväksymismenettelyistä.

  • Vastuu toimituksesta: Sovitaan, kumpi osapuoli vastaa kuljetuksesta ja toimituksesta.

  • Takuu ja palautusoikeus: Määritellään takuun ehdot ja mahdolliset palautusoikeudet.

  • Vastuunrajoitukset ja vahingonkorvaus: Sovitaan myyjän vastuun rajoituksista ja vahingonkorvausvelvollisuudesta.

  • Sopimuksen kesto ja päättäminen: Määritellään sopimuskausi ja ehdot, joilla sopimus voidaan päättää.

  • Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu: Sovitaan, minkä maan lainsäädäntöä sovelletaan ja kuinka mahdolliset riidat ratkaistaan.

  • Luottamuksellisuus: Määritellään luottamukselliset tiedot.


Esimerkkejä riitoja aiheuttavista puutteista ja epäselvyyksistä myyntisopimuksissa ja ostosopimuksissa

Myynti- ja ostosopimuksissa esiintyy tyypillisesti seuraavia puutteita ja epäselvyyksiä, jotka voivat aiheuttaa ongelmia sopimuksen täytäntöönpanossa tai johtaa riitoihin osapuolten välillä. Näihin asioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ongelmien ennaltaehkäisemiseksi:   

  • Epätarkat tai epäselvät ehdot: Sopimusehdot ovat liian epämääräisiä tai monitulkintaisia, mikä voi johtaa erimielisyyksiin siitä, mitä osapuolet ovat sopineet.

  • Tuotekuvauksen puutteet: Tuotteiden tai palveluiden kuvaus on puutteellinen tai epätarkka, mikä voi johtaa siihen, että ostaja saa erilaisen tuotteen kuin mitä odotti.

  • Hinnan ja maksuehtojen epäselvyydet: Sopimuksessa ei ole määritelty tarkasti hintaa, maksuaikataulua tai maksutapaa, mikä voi johtaa maksuihin liittyviin riitoihin.

  • Toimitusehtojen epäselvyydet: Toimitusajankohta, -paikka ja -tapa eivät ole selkeästi määriteltyjä, mikä voi aiheuttaa viivästyksiä ja lisäkustannuksia.

  • Omistusoikeuden siirtymisen epäselvyys: Epäselvyydet siitä, milloin omistusoikeus ja riski siirtyvät ostajalle, voivat johtaa kiistoihin vahingon sattuessa.

  • Takuu- ja reklamaatioehtojen puutteet: Takuu- ja reklamaatiomenettelyt ovat puutteellisia tai epäselviä, mikä voi vaikeuttaa ostajan oikeuksien toteutumista virhetilanteissa.

  • Vastuunrajoitusten puutteet: Sopimuksesta puuttuvat lausekkeet, jotka rajoittavat osapuolten vastuuta tietyissä tilanteissa, voivat johtaa ennakoimattomiin vastuisiin ja kustannuksiin.

  • Salassapitovelvoitteiden puutteet: Jos sopimuksessa ei ole selkeitä salassapitovelvoitteita, liikesalaisuudet tai muut luottamukselliset tiedot voivat vuotaa kolmansille osapuolille.

  • Irtisanomisehtojen puutteet: Sopimuksesta puuttuu selkeät ehdot sopimuksen irtisanomiselle, mikä voi johtaa kiistoihin sopimuksen päättämisestä tai jatkamisesta.

  • Sovellettavan lain ja riitojen ratkaisun epäselvyydet: Sopimuksesta puuttuu maininta sovellettavasta laista tai riitojen ratkaisumenettelystä, mikä voi tehdä riitojen ratkaisemisesta monimutkaista ja kallista.

  • Muuttuvien olosuhteiden huomioimatta jättäminen: Sopimus ei ota huomioon mahdollisia olosuhteiden muutoksia, kuten markkinahintojen vaihtelua, toimitusongelmia tai muita odottamattomia tapahtumia, mikä voi johtaa siihen, että sopimus ei enää palvele osapuolten tarpeita.

  • Sopimuksen seurannan ja hallinnan puutteet: Sopimuksen toteutumisen seurantaan ja hallintaan ei ole riittäviä mekanismeja, mikä voi johtaa siihen, että sopimusehtoja ei noudateta asianmukaisesti.

Näiden puutteiden ja ongelmien välttämiseksi on tärkeää laatia sopimus huolellisesti ja varmistaa, että kaikki oleelliset ehdot on määritelty selkeästi.