Käytämme sivustollamme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä kävijäliikenteen tilastoimiseen. Voit hyväksyä tai kieltää evästeiden käytön.

Blogi & uutiset / Tavaramerkit

Rekisteröi tavaramerkkisi – vakiintumiseen ei kannata luottaa

Yksinoikeus tavaramerkkiin voi syntyä rekisteröinnin ohella toisinaan myös tavaramerkin pitkäaikaisen käytön kautta, mutta edellytykset vakiintumiselle ovat käytännössä erittäin tiukat. Brändioikeusasiantuntijamme Jani Kaulo ja Maria Puronvarsi muistuttavat, että rekisteröinnin tulisi aina olla ensisijainen keino tavaramerkin suojaamiseksi.

Lue lisää

Mitä tarkoittaa tavaramerkin erottamiskyky ja miksi se on tärkeä?

Päätettäessä yritykselle käyttöön otettavasta uudesta brändinimestä on aina syytä miettiä, onko kyseinen tavaramerkki erottamiskykyinen vai kuvaileva. ”Vain erottamiskykyiset tavaramerkit voidaan rekisteröidä eli vain niihin voi saada yksinoikeuden”, sanoo Jani Kaulo.

Lue lisää

Tavaramerkin suojaaminen rekisteröinnillä

Brändioikeudet-blogisarjamme viidennessä osassa Jani Kaulo kiteyttää perussäännön brändioikeuden hankkimiseksi tavaramerkkirekisteröinnillä. ”Lähtökohtana on, että tavaramerkki kannattaa rekisteröidä maissa, joissa yritys markkinoi ja myy tuotteita tai palveluita tai valmistaa tuotteita”. Listasimme muutkin keskeiset säännöt tavaramerkkirekisteröintejä suunnittelevien yritysten pohdittaviksi.

Lue lisää

Tavaramerkki on keskeisin brändioikeus

Brändioikeudet-blogisarjamme neljännessä osassa esittelemme tavaramerkin, joka on suurimmalle osalle yrityksistä tärkein ja keskeisin brändioikeus. ”Tavaramerkin on oltava erottuva, se ei saa suoraan kuvata tuotetta tai sen ominaisuuksia, eikä olla sekoitettavissa aiempiin tavaramerkkeihin tai toiminimiin”, Jani Kaulo muistuttaa tavaramerkin tärkeimmistä edellytyksistä.

Lue lisää

Kiinalaisten tavaramerkkien erottamiskyky on alentunut Euroopan unionissa

Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen päätös kiinankielisten tavaramerkkien alhaisesta erottamiskyvystä heikentää kiinalaisten tavaramerkkien asemaa Euroopan markkinoilla, kirjoittaa Jani Kaulo tavaramerkkialan kansainvälisen yhteisön ECTAn julkaisemassa asiantuntija-artikkelissaan ja avaa päätöksen taustoja.

Lue lisää